شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال رسما از ایران خارج شده است

0
177

پس از اعلام خروج توتال از پروژه های ایران توسط وزیر نفت جمهوری اسلامی، شرکت نفت و گاز توتال روز دوشنبه تایید کرد که در پی ناکامی در کسب معافیت از تحریم‌های ایالات متحده برای حضور در پروژه های ایران، این شرکت از پروژه پارس جنوبی خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت توتال با اعلام اینکه این روند بر اساس قراردادها در حال جریان است، اضافه کرد که شرکت ملی نفت چین در راستای مشارکت در این قرارداد این حق دارد که در صورت تمایل، سهم توتال را در این پروژه بر عهده بگیرد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۹ مرداد دو هفته پس از بازگشت رسمی دور نخست تحریم های هسته ای آمریکا علیه جمهوری اسلامی، در مجلس اعلام کرد که شرکت فرانسوی توتال رسما پروژه های نفت و گاز جمهوری اسلامی را ترک کرده است.

«بیژن نامدار زنگنه» در پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان مجلس گفت که شرکت توتال به طور رسمی قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرده و بیش از دو ماه است که اعلام کرده از قرارداد خارج می شود.

به گزارش صدای آمریکا؛ شرکت توتال سال گذشته در قراردادی به ارزش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار با بیش از ۵۰ درصد سهم، برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به ایران بازگشت، اما در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، این شرکت اعلام کرد که از ایران خارج می شود.