سوئیت سمفونی ملی خلیج فارس با ارکستر لندن ضبط می‌شود..

0
216

نشست خبري اجراي سوئيت سمفوني خليج فارس صبح امروز با حضور شهرداد روحاني رهبر اركستر، حميد اسفندياري مدير موسسه آواي باربد، سيد احمد طاهري مديرعامل بانك سامان و حسين تفرشي مدير اجرايي و برگزار كننده كنسرت، منصور مومني مديرامور بازاريابي و توسعه مشتريان بانك سامان در سالن تشريفات برج ميلاد برگزار شد.

به گزارش سینما پرس، در ابتداي اين نشست شهرداد روحاني درباره سوئيت سمفوني خليج فارس گفت: من اين قطعه را حدود دو سال پيش به سفارش انجمن موسيقي هرمزگان نوشتم و بخش هايي از آن را ارديبهشت ماه سال ۹۱ در تالار وحدت با همكاري اركستر سمفونيك تهران و گروه كر اجرا كردم پس از آن به پيشنهاد بانك سامان اين اثر را با اركستر سمفونيك لندن ضبط و به درخواست اين بانك به عنوان خريدار اثر، به صورت صحنه اي آن را در تاريخ هاي ۲۴ و ۲۵ مردادماه اجرا خواهيم كرد.

وي ادامه داد: سوئيت سمفوني خليج فارس متشكل از ۱۲ قسمت است كه در تمامي بخش هاي آن زيبايي هاي خاك وطنمان را به زبان موسيقي بيان كرده ام و نام هاي آنها را بر اساس اسم مناطق موجود در جنوب كشور انتخاب كردم.

اين رهبر اركستر با بيان اينكه موسيقي كه براي اين اثر نوشتم كاملا تصويري است، بيان داشت: خوشحالم كه موقعيتي پيش آمده كه مي توانم اين اثر را در كشورم اجرا كنم و همزمان با اجرا سي دي آن نيز رونمايي شود.

در ادامه اين نشست طاهري مدير بانك سامان گفت: باعث افتخار ماست كه ناممان در كنار نام استاد روحاني قرار گرفته است همچنين سعادتي نصيبمان شده كه بتوانيم سهم كوچكي در حمايت و پشتيباني از گسترش فرهنگ و هنر داشته باشيم.

وي با اشاره به ديگر حمايتهاي اين بانك از آثار موسيقايي ايران افزود: علاوه بر سفارش ضبط و اجراي سوئيت سمفوني خليج فارس ،توانستيم حمايت از انتشار آثار چكناواريان در سال ۹۰ و دو اثر ايراني در سال ۸۹ و ۹۰ را نيز داشته باشيم همچنين در بخش هاي ديگر از جمله جشنواره داستان كوتاه و دوسالانه نقاشي دامون فر نيز بانك نقش حمايتي داشته است.

در بخش ديگري از اين نشست شهرداد روحاني به سوالات خبرنگاران در خصوص وضعيت اركستر سمفونيك تهران پاسخ داد و افزود: من از طريق جرايد از اتفاقات پيش آمده براي اركستر سمفونيك تهران مطلع شده ام چرا كه اين جريانات با حضورم در ايران همزمان شده بود اما بايد گفت كه اين اجرا از سوي بخش خصوصي انجام مي شود و نوازندگاني كه در اركستر سمفونيك فعاليت مي كردند اگر علاقه اي داشته باشند مي توانند در اين اجرا در كنارمان باشند.

وي ادامه داد: ما نوازندگان زيادي در ايران نداريم به همين دليل وقتي قرار است چنين برنامه هايي انجام شود قطعا بايد بخشي از نوازندگان اركستر سمفونيك هم حضور داشته باشند ولي با اين حال و با توجه به اتفاقات موجود، من به تصميم نوازنده هاي اركستر سمفونيك براي عدم همكاري با اين اركستر خصوصي احترام مي گذارم هرچند كه اين برنامه اي است كه از سوي بخش خصوصي در حال اجراست و ارتباطي به جريانات كه قبل از آمدن من به ايران افتاده، ندارد.

اين آهنگساز اظهار داشت: من به عنوان يك موزيسين خودم را با نوازنده هاي اركستر سمفونيك از يك خانواده مي بينيم و براي اين اركستر از هيچ اقدامي كوتاهي نمي كنم هر چند كه من تنها رهبر مهمان هستم و غير از مسئوليت اخلاقي ، مسئوليت اداري ندارم.

روحاني در خصوص چرايي ضبط سوئيت سمفوني خليج فارس با اركستر سمفونيك لندن گفت: اركستر لندن يكي از پنج اركستر برتر دنياست و از آنجايي كه اين يك اثر ملي است و بايد با بهترين كيفيت ضبط شود تصميم گرفتيم با اين اركستر آن را ضبط كنيم.

شهرداد روحاني در پاسخ به سوالي منبي بر گرفتن دستمزد از بانك سامان و انجمن موسيقي هرمزگان به عنوان دو بخش سفارش دهنده ، گفت: انجمن موسيقي هرمزگان در ابتدا ساخت اين اثر را به من سفارش داد و قراردادي نيز امضا كرديم كه طبق آن كار را نيز پيش بردم اما وقتي شرايط قرارداد فراهم نمي شود خواه ناخواه به صورت قانوني قرارداد باطل مي شود كه براي اين كار نيز همين اتفاق رخ داد. پس از اين جريان بانك سامان با من وارد مذاكره شد و كارها تا به امروز پيش رفت.

وي با بيان اينكه من در حال حاضر قراردادي با بانك سامان و آواي باربد براي اجراي اين اثر ندارم، بيان داشت: تا كنون هيچ صحبتي در خصوص دستمزد نداشتم چرا كه اين مقوله براي من در درجه دوم قرار دارد.

اين رهبر اركستر در ادامه افزود: كار اركستر سمفونيك بايد از طريق مسئولين پي گيري شود چرا كه اين عزيزان خواسته هاي به حقي دارند كه بايد به آنها رسيدگي شود.

وي گفت: من صد درصد از خواسته هاي اركستر حمايت مي كنم و روزشماري مي كنم تا مشكلات آن حل شود.

در ادامه اين نشست محمد حسين تفرشي مدير برگزاري اين كنسرت در خصوص چگونگي تشكيل اركستري خصوصي براي اجرا با وجود تحريم ‌هاي نوازندگان اركستر سمفونيك گفت: نمي توانيم بگويم تا به امروز اركستري بواسطه عدم حضور نوازندگان تشكيل نشده چرا كه از ابتدا تصميم بر اين بوده اركستري كه آماده مي شود تلفيقي از نوازندگان اركستر سمفونيك تهران، اركستر سمفونيك صدا و سيما و نوازندگاني خارج از اين دو اركستر باشد و در صورتي كه نوازندگان فراق زماني داشته باشند از حضورشان بهره ببريم بر اين اساس من عدم همكاري دوستان اركستر سمفونيك تهران را مشكل عمده اي براي اين اجرا نمي بينم.

وي همچنين در خصوص زمان تمرين اركستر با توجه به نزديك شدن به روزهاي اجرا گفت: پيش بيني زمان تمرين از سوي آقاي روحاني براي اركستر ۴ جلسه منتهي به اجرا بوده كه در شرايط كنوني نيز همين زمان را خواهيم داشت. در حال حاضر نيز گروه كر تمرينات خود را انجام مي دهد و براي نوازندگاني كه از سوي دفتر موسيقي نمي توانند با ما همكاري داشته باشيم جايگزين انتخاب كرده ايم.

تفرشي ادامه داد: كشور ما به اركستر سمفونيك دولتي و ملي احتياج دارد چرا كه اينها مهر پيشاني دولت ما هستند بر اين اساس تشكيل يك اركستر براي اجراي خصوصي عنادي با جريان اركستر ملي و سمفونيك ندارد.

در پايان اين نشست حميد اسفندياري مدير موسسه آواي باربد درباره اجراي اين اثر در جشنواره موسيقي مقاومت گفت: از مدتها پيش زمان برگزاري اين اجرا را در تاريخ ۲۴ و ۲۵ مردادماه در نظر داشتيم كه البته با رايزني هايي به ۳۰ و ۳۱ مردادماه موكول شد اما زماني كه براي دريافت مجوز به دفتر موسيقي مراجعه كردم بابك رضايي مدير اجرايي جشنواره موسيقي مقاومت و عليرضا پاشايي سرپرست دفتر موسيقي از من خواهش كردند كه زمان اجرا را به همان موعد اوليه برگردانم تا در زمان روزهاي برگزاري جشنواره مقاومت باشد .

وي ادامه داد: اگر قرار بود اين اجرا در جشنواره مقاومت باشد ديگر نيازي به گرفتن مجوز ندارد اما ما هيچ تعهدي براي اجرا در جشنواره مقاومت نداريم و البته جوابي هم به دوستان مبني بر اجرا يا عدم اجرا در اين جشنواره نداديم هدف ما براين است كه اين اجرا به صورت خصوصي برگزار شود و در حال حاضر نيز پيگير گرفتن مجوز آن هستيم .

اسفندياري در خاتمه خاطر نشان كرد: اگر مجوز اين اجرا را دريافت كنيم به صورت خصوصي به روي صحنه خواهيم رفت ولي اگر صادر هم نشود اجازه نمي دهيم اين برنامه بنام جشنواره مقاومت ثبت شود.

سوئيت سمفوني خليج فارس در حالي ۲۴ و ۲۵ مردادماه در مركز همايش هاي برج ميلاد اجرا مي شود كه تا به امروز براي دريافت مجوز و اجرا در جشنواره مقاومت و يا اجراي خصوصي، در بالاتكليفي به سر مي برد.