سردوک‌های سفالی و آجرهای تزیینی اشکانی در لنگرود کشف شد

0
415

پس از گمانه‌زنی‌هایی که به‌منظور تعیین حریم محوطه باستانی خانه پشتان نارنج بن لنگرود انجام شد بقایایی از از سردوک‌های سفالی، انواع سنگ‌های کار شده، ساختارهای تاریخی، آجرهای تزیینی و سفالینه‌هایی با فرم و نقش‌های متنوع کشف شد.

محوطه باستانی خانه پشتان نارنج بن، یکی از محوطه‌های استقراری بخش اطاقور شهرستان لنگرود است که فاصله آن تا شهرستان املش 10 کیلومتر و تا شهرستان لنگرود 15 کیلومتر است. این سایت تاریخی یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی استان گیلان محسوب می‌شود که در اثر احداث جاده به‌ دو بخش تقسیم شده است.

 نارنج جووووون 11

«ولی جهانی» رییس مرکز باستانشناسی اداره کل میراث گیلان با اعلام این مطلب افزود: محوطه باستانی خانه پشتان نارنج بن یکی از محوطه‌های استقراری بخش اطاقور شهرستان لنگرود محسوب می‌شود. با اینکه این محوطه در اثر احداث جاده به دو بخش تقسیم شده اما بررسی‌های صورت گرفته در این سایت تاریخی بیانگر بقایایی از سردوک‌های سفالی، انواع سنگ‌های کار شده، و پی ساختمان‌های تاریخی‌، آجرهای تزیینی، سنگ‌های وزنه و سفالینه‌هایی با فرم ونقش‌های گوناگون است.

به گزارش میراث فرهنگی؛  جهانی معتقد است، کشفیاتی که در محوطه باستانی خانه پشتان نارنج بن بدست آمده حکایت از یک محوطه استقرای مربوط به دوره‌های مختلف دارد.

 نارنج جووون

به اعتقاد رییس مرکز باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی گیلان، مطالعات پژوهشی که روی این محوطه صورت گرفته به اطلاعات ارزشمندی منتج شده است. چنانچه به‌نظر می‌رسد این محوطه یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی شناسایی شده مربوط به دوره اشکانی در بخش جلگه‌ای شهرستان لنگرود است.

محوطه باستانی خانه‌پشتان نارنج‌بن به سرپرستی قاسم اصلانی قاسم آبادیان انجام شده است.