آمریکا 8 میلیارد دلار دارایی ایران را آزاد کرد

0
161

علینقی خاموشی رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد در پی توافق روز یکشنبه 24 نوامبر تهران و کشورهای 1+5، آمریکا 8 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران را آزاد کرده است.

به گزارش ایرنا؛  خاموشی اظهار داشت که توافق حاصل شده راه جدیدی را برای همکاری اقتصادی ایران و کشورهای جهان باز می کند .

وی در این زمینه بیان داشت که اقتصاد ایران به دلیل تحریم های بانکی بسیار بسته بود .

ایران و کشورهای 1+5 پس از چهار روز مذاکره سرانجام بر سر برنامه هسته ای این کشور به توافق رسیدند. بر اساس این توافق ایران حق دارد اورانیوم را تا درجه 3.5% غنی سازی کند.

از سوی دیگر واشنگتن نیز اعلام کرده است که در پی توافق ایران و کشورهای غربی ، تهران خواهد توانست میلیاردها دلار درآمد حاصل از فروش مقدار محدودی نفت، پتروشیمی ، تجارت طلا و نیز دیگر فلزات گرانبها را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز بر اساس سندی که کاخ سفید منتشر کرده، در پی این توافق موقت، تحریم ها علیه ایران کاهش خواهد یافت.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، ایران در شش ماه آینده ، احتمالا 1.5 میلیارد دلار از تجارت طلا و فلزات قیمتی به دست خواهد آورد. همچنین برخی از تحریم ها در بخش خودرو و صادرات پتروشیمی هم به حالت تعلیق درخواهد آمد.

در بخش نفت تحریم ها به همان شکل سابق باقی خواهد ماند، اما در صورت اجرای توافق از سوی ایران ، مبلغ 4.2 میلیارد دلار از فروش پیشین نفت این کشور به شکل اقساط به حساب بانک های ایران واریز خواهد شد.