رسیدن گروگان های ۶ میلیاردی آزاد شده به قطر با توافق جو بایدن و جمهوری اسلامی

0
409

پنج آمریکایی آزاد شده از سوی جمهوری اسلامی که عصر دوشنبه این ایران را ترک کرده بودند، وارد قطر شدند؛ این در حالیست که دو تن از از پنج تبعه آزاد شده ایرانی در آمریکا نیز پیش‌تر قبل از عزیمت به کشورشان وارد دوحه شده بودند.

توافق مبادله زندانیان میان جمهوری اسلامی و واشنگتن که مقدمات آن از ماه‌های پیش آغاز شده بود سرانجام روز دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ با آزادی پنج زندانی از سوی هر دو طرف اجرایی شد.

این توافق در چارچوب نوعی معامله بر سر آزادی افراد بازداشت شده در دو کشور به انضمام واریز بخشی از پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی به حسابی تحت نظارت ایالات متحده در کشور قطر صورت گرفته است.

یورونیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت؛ این خبرگزاری عصر روز دوشنبه در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید تایید کرد که پنج آمریکایی بازداشت شده و زندانی در ایران به همراه دو عضو زن خانواده‌هایشان، این کشور را ترک کرده‌اند.

این منبع که نامی از وی برده نشده همچنین یادآور شد: «پنج تبعه ایرانی که در آمریکا به دلیل جرایم غیرخشونت آمیز تحت تعقیب و یا محکوم شده بودند با بهرمندی از عفو و بخشش دستگاه قضایی ایالات متحده آزاد شدند.»

در میان زندانیان آمریکایی که روز دوشنبه تهران را ترک کردند نام سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز به همراه دو فرد دیگر که گفته می‌شود یکی از آنها محقق و دیگری بازرگان است، دیده می‌شود.