رامین بحرانی ایرانی از دانشگاه کلمبیا تا «۹۹ خانه» هالیوود..

0
402

رامین بحرانی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده برجسته و بین‌المللی است که از پدر و مادری ایرانی در آمریکا به دنیا آمده است.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، رامین بحرانی در تاریخ ۲۰ مارس ۱۹۷۵ میلادی از پدر و مادری ایرانی و در وینستون –سالم، واقع در کارولینای شمالی به دنیا آمد. او دانش آموخته رشته تئوری سینما از دانشگاه «کلمبیا» شهر نیویورک است و در سال ۱۹۹۸ میلادی با نویسندگی و کارگردانی فیلم کوتاه «تخته نرد» (Backgammon) به صورت حرفه‌ای وارد عرصه فیلمسازی شد.

پس از تجربه ساخت فیلم کوتاه، رامین در سال ۲۰۱۰ در نخستین تجربه فیلم بلند سینمایی، ساخت «بیگانگان» (Srangers) را برعهده گرفت. رامین که در فیلم سینمایی «بیگانگان» به عنوان کارگردان، نویسنده فیلمنامه و تهیه‌کننده فعالیت کرده بود توانست در جشنواره فیلم آرت جایزه دریافت کند.

chopshop080225_1_560

بحرانی پس از ساخت «بیگانگان» به مدت پنج سال هیچ فعالیتی در حوزه فیلمسازی انجام نداد تا اینکه در سال ۲۰۰۵ میلادی با نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی «مرد گاریچی» (Man Puch Cart) به عرصه فیلمسازی بازگشت. «مرد گاریچی» برای این هنرمند خوش ذوف ایرانی بسیار خوش یمن بود، زیرا رامین برای ساخت این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم براتیسلاوا، مراسم اهدای جوایز گوتام، جشنواره فیلم مراکش و مراسم اهدای جوایز فیلم‌های مستقل اسپریت نامزد دریافت جایزه شد و جایز فیپرشی جشنواره فیلم لندن، فیلم برگزیده جشنواره فیلم مانهیم-هیدلبرگ، جشنواره فیلم اوجای، فیلم برگزیده هیات داوران جشنواره فیلم ریگا و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم تسالونیکی را نیز به خود اختصاص داد.

با وجود اینکه بحرانی توانست برای ساخت «مرد گاریچی» جوایز متعددی را از آن خود کند، اما این کارگردان و نویسنده با ساخت فیلم سینمایی «چاپ شاپ» (Chop Shop) در سال ۲۰۰۷ به اوج شکوفایی رسید. راجر ابرت؛ منتقد برجسته و صاحب نام هالیوودی زمانی که فهرست ۱۰ فیلم برتر دهه گذشته را منتشر کرد فیلم سینمایی «چاپ شاپ» را در رتبه ششم قرار داد و بحرانی را «کارگردان دهه حاضر» خواند.

«چاپ شاپ» نیز همانند «مرد گاریچی» موفقیت‌های زیادی را برای بحرانی به ارمغان آورد. این هنرمند ایرانی برای ساخت این فیلم درام موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم تماشاگران مراسم اهدای جوایز فیلم مستقل اسپریت، بهترین کارگردان جشنواره فیلم فیلادلفیا و جایزه بزرگ جشنواره فیلم ریگا شد.

بحرانی در سال ۲۰۰۸ میلادی با ساخت فیلم سینمایی «خداحافظ سولو» (Goodbye Solo) ثابت کرد که موفقیت‌هایی پیشینش اتفاقی نبوده است، زیرا این کارگردان ایرانی برای ساخت این فیلم سینمایی موفق شد جایزه فیپرشی یکی از مهمترین و معتبرترین جشنواره‌های بین‌المللی جهان به نام جشنواره ونیز را دریافت کند.

پس از ساخت فیلم سینمایی «خداحافظ سولو» رامین دوباره در سال ۲۰۰۹ با ساخت «کیسه پلاستیک» (Plastic Bag) به حوزه ساخت فیلم کوتاه بازگشت و در سال ۲۰۱۰ نیز با ساخت «Futurestates» فعالیت به عنوان کارگردان و نویسنده در یک مجموعه تلویزیونی را تجربه کرد.

dedications-ramin-2

رامین پس از چهار سال دوباره در سال ۲۰۱۲ با ساخت فیلم سینمایی «به هر قیمت» (At Any Price) به سینماها بازگشت. دنیس کواد، کیم دیکنز و زک افرون از جمله بازیگران «به هر قیمت» بودند و این فیلم درام داستان یک خانواده کشاورز را به تصویر می‌کشید که مزارع آن‌ها با به وجود آمدن یک بحران به خطر می‌افتد.

«به هر قیمت» که نامزد دریافت جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز بود متاسفانه نتوانست در گیشه سینماها خوش بدرخشد و تنها توانست فروشی برابر با ۳۷۸ هزار دلار را برای خود رقم بزند.

 بحرانی در حال حاضر نیز در جدیدترین پروژه خود کارگردانی فیلم سینمایی «۹۹ خانه» (۹۹ Homes) را برعهده گرفته است. فیلمنامه این فیلم سینمایی را رامین نوشته است و تا امروز اندرو گارفیلد؛ بازیگر فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» (The Amazing Spider-man) برای ایفای نقش در این فیلم سینمایی قرارداد امضا کرده است.

«۹۹ خانه» داستان پدری را به تصویر می‌کشد که با استخدام در یک آژانس مسکن سعی می‌کند خانه‌ای که او و خانواده‌اش از آن اخراج شده‌اند را پس بگیرد.