جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره آفریقایی به فرهادی رسید..

0
166

اصغر فرهادی برای نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «گذشته» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دوربان شد.

به گزارش سینما پرس، مراسم اختتامیه سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دوربان شب گذشته در حالی برگزار شد که اصغر فرهادی برای نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «گذشته» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره آفریقایی شد.

فیلم سینمایی «گذشته» در بهار سال جاری توانست با حضور در بخش مسابقه اصلی شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره فرانسوی را برای برنیس بژو به ارمغان بیاورد. همچنین این فیلم سینمایی جایزه کلیسای جهانی این دوره از جشنواره فیلم کن را نیز دریافت کرده است.

علاوه بر بژو، علی مصفا و طاهر رحیم دیگر بازیگران «گذشته» هستند. در فیلم سینمایی «گذشته» احمد (علی مصفا) پس از اختلاف طولانی با همسرش ماری (برنیس بژو) وی را رها کرده و به ایران برمی‌گردد و همسرش با مردی فرانسوی به نام سمیر (طاهر رحیم) آشنا می‌شود و آن مرد وارد زندگی‌اش می‌شود. در همین حال است که او به شوهرش در ایران نامه می‌نویسد و از او تقاضای طلاق می‌کند. مرد به فرانسه برمی‌گردد و فردی جدید را در خانه‌اش با دو بچه‌اش می‌بیند و داستان ادامه می یابد.

بنابر گزارش آرت‌لینکس، جایزه بهترین فیلم آفریقای جنوبی این دوره از جشنواره دوربان به فیلم سینمایی «سم دوربان» (Durban Poison) به کارگردانی اندرو ورسدیل اهدا شد و خاویر دولان نیز برای ساخت فیلم سینمایی «به هر حال لاورنس» (Laurence Anyways) جایزه بهترین کارگردان سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دوربان را دریافت کرد.

همچنین دیوید و ایتان کانیو برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «جوانی» (Youth) به طور مشترک جایزه بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص دادند و جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره آفریقایی نیز به پائولینا گارسیا و سوزان کلمنت اهدا شد. گارسیا در فیلم سینمایی «گلوریا» (Gloria) و کلمنت در فیلم سینمایی «به هر حال لاورنس» ایفای نقش کرده‌اند.

ماتلاس پناکینو نیز برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «هالی» (Halley) جایزه بهترین فیلمبردار سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دوربان را با خود به خانه برد.

جایزه بهترین فیلم سی و چهارمین دوره این جشنواره بین‌المللی نیز به فیلم سینمایی «سرزمین آرزو» (The Land of Hope) اهدا شد و حیفا المنصور نیز برای ساخت فیلم سینمایی «Wadjda» جایزه بهترین کارگردان فیلم اولی این دوره از جشنواره فیلم دوربان را از آن خود کرد.

همچنین جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز به فیلم سینمایی «فلیکس» (Felix) اهدا شد.

سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دوربان در تاریخ ۱۸ جولای (۲۷ تیر) تابستان سال جاری با نمایش فیلم سینمایی «از گزارش خوب» (Of Good Report) به کارگردانی جمیل اکس تی کوبکا از آفریقای جنوبی آغاز شده بود.