رئیس کمیته روابط خارجی سنا: عدم توافق با جمهوری اسلامی بهتر از توافق بد است

0
182

باب منندز، سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، ضمن تأکید بر این‌که احیای توافق هسته‌ای سال 2015، توان کافی برای ایجاد محدودیت در فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی را ندارد گفت، عدم دستیابی به توافق با جمهوری اسلامی بهتر از امضای یک توافق بد با این کشور است.

باب منندز در مصاحبه‌ای گفت، توافق موسوم به «برجام»، به فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی نپرداخته و شامل محدودیت‌هایی است که به تاریخ پایان صلاحیت خود نزدیک می‌شود.

او با اشاره به مذاکرات فعلی وین نیز گفت، دسترسی به «توافقی خوب» با جمهوری اسلامی را محتمل نمی‌داند.

به گفته منندز، برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای، ایالات متحده آمریکا باید به پرونده موشکی جمهوری اسلامی، غنی‌سازی اورانیوم و «توانایی انفجار هسته‌ای» این کشور رسیدگی کند.

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت؛ اگرچه او خاطرنشان کرد که این کشور هنوز از توانایی انفجار هسته‌ای برخوردار نیست.

این سناتور برجسته آمریکایی در ادامه گفت، توافقی که این سه مورد مذکور را شامل نشود، کارساز نخواهد بود.

او ضمن تأکید بر ضرورت عدم دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای خاطرنشان کرد، اگر جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای دسترسی پیدا کند، وجودیت اسرائیل با تهدید مواجه خواهد شد.

منندز با انتقاد از عملکرد دولت بایدن اعلام کرد: «دولت بایدن به ما گفت که اگر مذاکرات تا ماه فوریه به نتیجه نرسد، آن‌چه آمریکا از مذاکرات به‌دست خواهد آورد دارای ارزش پایینی است… اگر پایان فوریه نمی‌توانست آن‌چه که به‌دنبالش بودیم را تضمین کند، قطعا در پایان آوریل نمی‌توانیم به مطالباتمان برسیم.»

منندز با اشاره به این شرط جمهوری اسلامی گفت، مخالفت آمریکا با این شرط «بسیار مهم» است.