اروپا از جمهوری اسلامی می‌خواهد با کنار گذاشتن مسئله سپاه، توافق احیای برجام را امضا کند

0
215

دیپلمات‌های غربی می‌خواهند با فرستادن انریکه مورا به تهران، جمهوری اسلامی را راضی به پذیرش توافق موجود نمایند. 

این رسانه آمریکایی می‌گوید مذاکره کننده ارشد اروپایی در سفر خود به ایران تلاش خواهد کرد بن‌بست ایجاد شده در گفتگوهای میان جمهوری اسلامی و آمریکا بر سر مسئله سپاه پاسداران را حل و فصل کند و جمهوری اسلامی را تشویق نماید که توافقنامه حاضر را بدون اشاره به مسئله خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده امضا نماید. 

مذاکرات جمهوری اسلامی و قدرت‌های غربی از ۱۱ مارس در وین متوقف شده و طرفین دیگر به پایتخت اتریش بازنگشته‌اند. در آن مقطع مقام‌های غربی و جمهوری اسلامی گفتند که متن توافق عملا کامل شده و تنها اتخاذ برخی تصمیمات سیاسی از سوی جمهوری اسلامی و واشنگتن باقی مانده است. با این حال این توافق در هفته‌های اخیر همچنان در تعلیق باقی مانده و ایالات متحده حاضر نشده اقدام دونالد ترامپ در خصوص قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را لغو کند و سپاه را از این لیست خارج نماید. این در حالیست که جمهوری اسلامی این مسئله را یکی از خطوط قرمز خود معرفی کرده است. 

با وجود مشکلات در این حوزه، مقام‌های اروپایی سعی کرده‌اند این گفتگوها را زنده نگه دارند؛ آقای مورا اواخر ماه مارس به تهران سفر کرد و از آنجا هم مستقیما راهی واشنگتن شد تا بتواند برای اختلافات باقی مانده راهی پیدا کند، با این حال تمام این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است. 

یورونیوز به نقل از وال‌استریت ژورنال نوشت؛ دیپلمات‌های غربی می‌خواهند این مسئله را برای جمهوری اسلامی روشن کنند که در صورتی که تهران حاضر نشود توافق کنونی را امضا کند، گفتگوها به پایان خواهد رسید. این تلاش‌ها ۲۳ آوریل و در تماس تلفنی میان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کلید خورد. دیپلمات‌های غربی می‌گویند آقای مورا در سفر قریب‌الوقوع خود تلاش خواهد کرد جمهوری اسلامی را متقاعد کند که متن نهایی توافقنامه احیای برجام را بدون اشاره به مسئله خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی را امضا کند و آن را به مراحل بعد گفت‌وگوها موکول کند و توافق جدید را امضا کند.

این روزنامه همچنین گزارش کرده که جمهوری اسلامی تاکنون پیشنهاد آمریکا مبنی بر خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی به شرطی که جمهوری اسلامی از قصد خود را برای انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی دست بکشد، رد کرده است.