خبری از زندان مرکزی شهرستان رشت (لاکان)

0
622

طبق خبرهای رسیده به خبرنامه ملی ایرانیان از شهر رشت، در زندان این شهر برای جلوگیری از استفاده زندانیان از موبایل، دستگاه های مسدود کننده آنتن تلفن همراه کار گذاشته شده. جمرها (مسدود کننده آنتن موبایل) یکی از مورد بحث ترین عناصر الکترونیک- مخابرات در بین مهندسین پزشکی و دانشمندان علم طب هستند. این نگرانی ها به خاطر این هستند که تلفن همراه از خود امواج الکترومغناطیسی در مقیاس مایکروویو ساطع می کند. پس با در نظر گرفتن همین نکته که خود تلفن همراه امواج فرکانس بالایی تولید می کنند که موجب آسیب به بدن انسان می شود، استفاده از جمر نیز بالتبع موجب زیان خواهد شد.

پزشکان، حالت تهوع و پرخاشگری را ساده ترین عوارض این امواج معرفی کرده اند. اما در حالتهای پیشرفته، ضعف نخاعی، کمسویی چشم، اختلال حواس، روانپریشی و حتی در مواردی نازایی زنان و عدم امکان بارور سازی در مردان و حتی تولد نوزاد ناقص الخلقه را از عوارض این دستگاه معرفی نموده و برای استفاده از این دستگاه هشدار داده اند.

در ایالات متحده استفاده گسترده و طولانی مدت این دستگاه ممنوع شده و دادگاه ایالتی میشیگان ۶ ماه تا ۳ سال زندان جهت تولید و فروش این دستگاه در نظر گرفته است.

اتحادیه اروپایی نیز انگلستان را به عنوان تنها حمایت کننده از تولید جمر تحت فشار قرار داده است. تنها در کشور چین تولید و فروش این دستگاه قانونی و با حمایت چند کشور دیگر ادامه دارد.

ITU، سازمان تنظیم مقررات رادیویی جهانی نیز تولید و انتشار امواجی با فرکانس مورد استفاده در جمرها ممنوع کرده است.

در ایران نیز، اخیرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی بخشنامه ای به تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از آنها خواست جلوی استفاده از این دستگاه گرفته شود .

طبق بخشنامه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کارگزاری این دستگاه در محیط های بسته و باز برای انسانها مضر است و باید از گسترش این مساله جلوگیری کرد.