جیمی کارتر: پس از توافق اتمی با ایران گفتم «خدا را شکر!»

0
425

جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا روز چهارشنبه در گفت و گو با آسوشیتدپرس از توافق تاریخی به رهبری آمریکا برای محدود کردن برنامه اتمی ایران حمایت کرد و آن را «گامی عمده در راه درست» توصیف کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، کارتر گفت: «[پس از به نتیجه رسیدن توافق] اولین چیزی که به ذهنم آمد این بود: خدا را شکر» و افزود: «به نظرم این توافقی بسیار عالی ست. و من به جان کری در بستن قراردادی که از هرگونه تخلف جلوگیری کند، اعتماد کامل دارم.»

کارتر گفت روز سه شنبه از کاخ سفید گزارشی درباره جزئیات توافق دریافت کرده است. به گفته او این گزارش تمهیدهایی را نشان می‌دهد که در صورت بروز هرگونه تخلف در اجرای توافق، برای بازگشت به دوران پیش از توافق اندیشیده شده است.

به گزارش صدای آمریکا، بحران گروگان‌گیری ایران در سال ۱۹۷۹ بر تلاش های انتخاباتی او برای دومین دوره ریاست جمهوری تاثیر نهاد و شکست او را در برابر رونالد ریگان از حزب جمهوری‌خواه درپی آورد.

کارتر در کتاب جدیدش به نام «زندگی کامل» که در همین ماه منتشر کرده، می‌نویسد، این بحران او را دربرابر حملات کسانی که او را بی خاصیت می خواندند، آسیب پذیر کرد. او آخرین سال عمر خود در کاخ سفید را «پرتنش ترین و ناخوش ترین» دوران زندگی خود خوانده است.