جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا به دنبال افزایش فشار بر ایران

0
171

چند سناتور آمریکایی از حزب جمهوری‌خواه روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که به دنبال تصویب تحریم‌هایی علیه ایران هستند. این پنج سناتور می‌گویند به خاطر بی‌عملی باراک اوباما در وضع تحریم‌ها علیه ایران پس از آزمایش‌های موشکی این کشور، آن‌ها مستقل از دولت تحریم‌های جدید و سخت‌تری علیه ایران تصویب خواهند کرد.

سناتور‌ها کلی آیوت، جان مک کین، لینزی گراهام، جیم ریش و دن سولی وان همگی از منتقدهای هر توافقی با ایران هستند. این پنج سناتور می‌خواهند ایران را به خاطر آزمایش موشک‌های بالستیک تحریم کنند. تحریم‌هایی که به گفته آن‌ها اوباما وعده‌اش را داده اما هنوز عملی نکرده است.

سناتور کلی آیوت می‌گوید: “اگر دولت اوباما ایران را به خاطر نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و آزمایش موشکی‌اش تحت تحریم‌های سخت‌تر قرار ندهد ما این کار را خواهیم کرد. ما طرح‌های تحریمی جدیدی ارائه می‌کنیم تا هم ایران را به خاطر این اقدام‌هایش و هم به خاطر حمایت از تروریسم مجبور به پاسخگویی کنیم.”

 در بین این سناتور‌ها جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا شاید سر‌شناس‌ترین چهره مخالفِ سیاست‌های اوباما در قبال ایران باشد. آقای مک کین که امروز عصبانی به نظر می‌رسید عنوان کرد که دولت اوباما در مقابل ایران نرمش زیادی به خرج می‌دهد.

آقای مک کین گفت: “دولت باراک اوباما هیچ اقدامی در ارتباط با ایران نخواهد کرد. بنابراین کنگره باید دست به کار شود. ما رئیس جمهوری را انتخاب خواهیم کرد که در مقابل ایران بایستد و به جایگاه بین المللی ما پایبند باشد نه اینکه از کشوری تقدیر کند که ملوانان ما را دستگیر کرده‌اند.”

جان مک کین در جریان دستگیری ملوانان آمریکایی که سپاه آن‌ها را بازداشت کرده بود گفته بود اینکه تصور کنیم توافق هسته‌ای به آزادی آن‌ها کمک کرده “مضحک” است.

این پنج سناتور تاکید کردند نگرانند ایران از پول‌های آزاد شده‌اش برای حمایت از تروریسم و حکومت بشار اسد در سوریه استفاده کند.

بیشتر نمایندگان جمهوریخواه کنگره امریکا در حال حاضر سرگرم بررسی طرح‌هایی هستند که بتوانند از طریق آن روند لغو تحریم‌ها علیه ایران را کند و یا متوقف کنند.

به گزارش صدای آمریکا؛ از سوی دیگر باراک اوباما تهدید کرده که در صورت تصویب این لوایح آن‌ها را وتو می‌کند. کشمکشی که مدت هاست بر سر ایران، بین کنگره و کاخ سفید در جریان است.