تصویر روز ناسا از سحابی “پنجه گربه”

0
176

ناسا اخیر تصویر باشکوهی که توسط “تلسکوپ فضایی اسپیتزر” (Spitzer Space Telescope) ثبت شده را منتشر کرده است.

این تصویر بی‌نظیر که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا ثبت شده است، سحابی “پنجه گربه” یا “ان‌جی‌سی ۶۳۳۴” (NGC ۶۳۳۴) را نشان می‌دهد.

“ان‌جی‌سی ۶۳۳۴” یک سحابی گسیلشی در صورت فلکی کژدم است که در سال ۱۸۳۷ میلادی توسط جان هرشل ستاره‌شناس انگلستانی در دماغه امیدنیک رصد شد.

تلسکوپ فضایی اسپیتزر چهارمین و آخرین مرحله از پروژه برنامه بزرگ تلسکوپ‌های ناسا است. در حال حاضر تیم نجومی این تلسکوپ تحت سرپرستی “دکتر رابرت گوترموث” از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیت‌سونیان اداره می‌شود.

اسپیتزر  دوشنبه ۲۵ اوت ۲۰۰۳  از سکوی پرتاب کیپ کاناورال همراه باموشک دلتا ۲ ۷۹۲۰H ELV پرتاب شد.

حباب‌های قرمز روشن و ابرهای سبز، ویژگی‌های زیبا این تصویر هستند که با استفاده از داده‌های دو ابزار تلسکوپ فضایی اسپیتزر ثبت شده است.

ناسا گفت: بعد از اینکه گاز و گرد و غبار داخل سحابی به منظور تشکیل ستاره‌ها فرو ریختند، ستارگان به نوبه خود می‌توانند گاز تحت فشار در اطراف خود را گرم کنند و باعث گسترش آن به فضا و ایجاد حباب‌ها شوند.

نقاط سبز مناطقی را نشان می‌دهند که تابش ستارگان داغ با مولکول‌های بزرگ به نام “هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای ” (‘polycyclic aromatic hydrocarbons) برخورد می‌کنند و موجب فلورسانس می‌شوند.

فِلورسانس یا فِلوئورسانس (Fluorescence) خاصیتی فیزیکی است که برخی مواد شیمیایی آن را دارند. فِلورسانس  یکی از زیرمجموعه‌های خاصیت تابناکی است و مخالف این خاصیت فسفرسانس است.

اسپیترز یک تلسکوپ مادون قرمز است و نور مادون قرمز برای ستاره شناسان مفید است زیرا این نور می‌تواند به ابرهای ضخیم  متشکل از گاز و گرد و غبار نفوذ کند.

رشته‌های سیاه و سفید که در تصویر نمایان هستند، توده‌های گاز و گرد و غبار هستند که به اندازه کافی متراکم نیستند، حتی نور مادون قرمز نیز از طریق آنها عبور نمی‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، در سمت چپ این تصاویر  سحابی گسیلشی”  ان‌جی‌سی ۶۳۵۷” قرار دارد. ” ان‌جی‌سی ۶۳۵۷” یک سحابی گسیلشی در نزدیکی ان‌جی‌سی ۶۳۳۴ در صورت فلکی کژدم قرار دارد به این سحابی، سحابی جنگ و صلح هم گفته می‌شود. بخش غربی این سحابی مشابه یک اسکلت است.