تشکیل ائتلاف جهانی برای مقابله با حوثی‌ها (نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی) در دریایی سرخ و خلیج عدن

0
546

جدی بودن حملات حوثی‌ها، که تعدادی از آنها به کشتی‌ها آسیب رسانده است، باعث شده که چندین شرکت کشتیرانی به کشتی‌های خود دستور دهند تا زمانی که وضعیت امنیتی حل نشود، در جای خود باقی بمانند و وارد تنگه باب المندب نشوند.

روز سه‌شنبه آقای آستین در بیانیه‌ای گفت: «این یک چالش بین‌المللی است که نیازمند اقدام جمعی است. بنابراین من امروز تأسیس این ابتکار مهم امنیتی و چند ملیتی را اعلام می‌کنم.» قرار است در این ائتلاف به رهبری ایالات متحده کشورهای دیگری از جمله بریتانیا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، نروژ، اسپانیا، سیشل و همچنین بحرین نیز حضور داشته باشند. 

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که حوثی‌ها روز دوشنبه بار دیگر به دو کشتی تجاری تجاری در جنوب دریای سرخ حمله کردند. در این حملات نفتکش سوان آتلانتیک توسط یک پهپاد و یک موشک بالستیک ضد کشتی مورد حمله قرار گرفت. سنتکام گفت که تقریبا در همان زمان در یک حادثه جداگانه، کشتی باری ام اس سی کلارا از انفجاری در آب نزدیک محل خود خبر داد. در عین حال هیچ آسیبی توسط هیچ یک از کشتی‌ها گزارش نشده است.

یورنیوز نوشت؛ وی با بیان اینکه ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا «اساسا غیرضروری» است، خاطرنشان کرد که همه آب‌های مجاور یمن امن هستند و تنها کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند باید مراقب باشند. وی دلیل این ناامنی برای را «جنگ ناعادلانه تهاجمی علیه فلسطین» عنوان کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور روز دوشنبه در تماسی با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، حملات حوثی ها به کشتی های تجاری را محکوم کرد.