تاثیر دی‌کاپریو در فروش رمان «گتسبی بزرگ»..

0
616

پس از نمایش فیلم اقتباسی از رمان کوتاه «گتسبی بزرگ» که در آن لئوناردو دی‌کاپریو به ایفای نقش می‌پردازد، این کتاب برای هشتمین هفته در فهرست پرفروش‌های آمریکا باقی ماند.

به گزارش  مهر به نقل از ان.پی.آر.نیوز، رمان «گتسبی بزرگ» نوشته اسکات فیتزجرالد هفته پیش نیز در میان پرفروش‌های آمریکا جای گرفت و رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.

این کتاب که از هشت هفته پیش یکی از 10 کتاب جلدنازک پرفروش بازار آمریکا بوده، به خاطر نمایش فیلم سینمایی «گتسبی بزرگ» چنین جایگاهی به دست آورده است.

the_great_gatsby_movie-wide

در همین حال کتاب الکترونیک «گتسبی بزرگ» هم با نمایش فیلم آن در راس کتاب‌های الکترونیک پرفروش جای گرفت.

کتاب «گتسبی بزرگ» با نزدیک شدن زمان نمایش این فیلم در سینماهای آمریکا، وارد فهرست کتاب‌های پرفروش شد. اولین چاپ این کتاب سال 1925 منتشر شده بود.

فیلم اقتباسی از این کتاب که با بودجه 100 میلیون دلاری ساخته شد، ظرف 14 روز نمایش تنها در سینماهای آمریکا به فروش 100 میلیون دلاری دست یافت. این فیلم به کارگردانی باز لورمان و با بازی لئوناردو دی کاپریو ساخته شده است.

گتسبی بزرگ (به انگلیسی: The Great Gatsby)‏ رمانی است بقلم نویسنده آمریکایی اف. اسکات فیتزجرالد (به انگلیسی: F. Scott Fitzgerald)‏ که برای اولین بار در ۱۰ آوریل ۱۹۲۵ منتشر گردید. ماجراهای این کتاب در نیویورک و لانگ آیلند و در تابستان سال ۱۹۲۲ اتفاق می‌افتند. داستان دورانی را توصیف می‌کند که فیتز جرالد خود آن را دوران موسیقی جاز می‌نامید.

ایالات متحده آمریکا در سالهای ۱۹۲۰ به‌دنبال شوک و هرج و مرجی که جنگ جهانی اول بوجود آورده بود از رشد اقتصادی بی سابقه‌ای بهره‌مند گردید. شکوفایی اقتصادی و ثروتی که این شکوفایی به‌دنبال داشت باعث آن شد که بر تعداد میلیونرهای جامعه آمریکایی دم به دم افزوده گردد. علاوه بر این از آنجا که در همان سالها قانون منع تولید و فروش مشروبات الکلی در ایالات متحده آمریکا حکم فرما بود، عده‌ای از راه تولید و توزیع قاچاق اینگونه مشروبات ثروت‌های باد آورده‌ای را به چنگ آوردند.

فیتز جرالد هرچند همچون یکی از شخصیت‌های داستانش ، نیک کراوی (Nick Carraway) مردمان ثروتمند و زرق و برق آن دوران را می‌ستود ولی با زر پرستی و سقوط اخلاقی منتج از آن میانه خوبی نداشت.

چاپ اول گتسبی بزرگ (در سال ۱۹۲۵) موفقیت چندانی کسب نکرد و در طول مدت ۱۵ سال باقی‌مانده از عمر فیتز جرالد فقط حدود ۲۵٬۰۰۰ جلد از آن به فروش رسید. کتاب در سالهای پایانی ۱۹۳۰ (دوران رکود اقتصادی بزرگ) و همچنین در خلال جنگ جهانی دوم بطور کلی بدست فراموشی سپرده شد، اما بعد از جنگ، در سالهای ۱۹۴۵ و ۱۹۵۳ تجدید چاپ شد و بلافاصله خوانندگان و طرفداران بیشماری یافت.

گتسبی بزرگ هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های آمریکایی به شمار می‌آید و آنرا در مدارس و دانشگاه‌های سراسر جهان (در رشته ادبیات آمریکا) به‌عنوان یکی از کتب استاندارد تدریس می‌نمایند.