امیر کوستوریتسا مستندی درباره رییس جمهوری اوروگوئه می‌سازد..

0
156

این مستند درباره خوزه موخیکا است و فیلمبرداری آن در ماه دسامبر و همزمان با دیدار رییس جمهوری اروگوئه با باراک اوباما آغاز می‌شود.

  امیر کوستوریتسا؛ فیلمساز مطرح و برجسته صربستانی در جدیدترین پروژه خود ساخت مستندی درباره خوزه موخیکا؛ رییس جمهوری اروگوئه را برعهده گرفته است.

بنابر گزارش هالیوود ریپورتر، این مستند که تولید مشترک اروگوئه، آرژانتین و برزیل است، در ماه دسامبر و همزمان با دیدار موخیکا با باراک اوباما؛ رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا آغاز می‌شود.

براساس این گزارش یکی از هفته‌نامه‌های اروگوئه‌ای به نام «بوسکوئدا»، ایده ساخت این مستند زمانی که یکی از کارکنان موخیکا چندین ماه پیش با کوستوریتسا تماس گرفت، مطرح شد. هفته گذشته کوستوریتسا به همراه ارکسترش به نام «نو اسموکینگ» (No Smoking) در بلژیگ کنسرت داشت و در آنجا خبر کارگردانی و نویسندگی فیلمنامه این مستند را تایید کرد.

به گزارش سینما پرس، کمپانی آرژانتینی «کی اند اس فیلمز» نیز در حال جمع‌آوری فیلم‌های آرشیوی برای ساخت این مستند است.

کوستوریتسا نامی پرآوازه در جشنواره‌های مهم و معتبر بین‌المللی است. او در سال ۱۹۸۵ میلادی برای ساخت فیلم سینمایی «وقتی پدر برای کار رفته بود» (When Father Was Away on Business) موفق به دریافت ۲ جایزه نخل طلا و فیپرشی جشنواره فیلم کن شد. این کارگردان صربستانی در سال ۱۹۸۹ نیز برای ساخت فیلم سینمایی «زمان کولی‌ها» (Time of the Gypsies) جایزه بهترین کارگردان این جشنواره فرانسوی را دریافت کرد.

موفقیت‌های این فیلمساز ۴۹ در جشنواره کن تمامی نداشت، به طوریکه وی در سال ۱۹۹۵ میلادی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «زیرزمین» (Underground) توانست بار دیگر جایزه نخل طلایی این جشنواره فرانسوی را از آن خود کند.

همچنین کوستوریتسا در سال ۱۹۹۳ میلادی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «رویای آریزونا» (Arizona Dream) موفق به دریافت جایزه خرس نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین شده است.

خوزه موخیکا عضو سابق جنبش ملی آزادسازی توپاماروس است که در سال ۲۰۰۹ در انتخابات ریاست جمهوری کشور اروگوئه به پیروزی دست یافت. موخیکا در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به عنوان یک شبه نظامی در انقلاب مسلحانه علیه دولت راست گرای وقت شرکت کرد. او که ۱۵ سال از عمر خود را در زندان به سر برده‌است، در سال ۱۹۸۵ مورد عفو قرار گرفت. موخیکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ به عنوان نماینده کنگره، سناتور و وزیر کشاورزی فعالیت کرده‌است. موخیکا پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ گفته‌است که از لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل کپی برداری خواهد کرد و نظر منتقدانش مبنی بر اینکه او قصد ایجاد ائتلافی با کشورهای چپگرای منطقه همچون ونزوئلا را دارد، رد کرد. وی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ عضو سازمان چریکی توپامارو بود. این سازمان یک گروه چپگرای مسلح، و ملهم از انقلاب کوبا بود. او شش بار تیر خورد.

سبک زندگی همراه با صرفه‌جویی موخیکا و اینکه او حدود ۹۰ درصد حقوق ماهیانه‌اش (معادل ۱۲ هزار دلار) را صرف امور خیریه می‌کند، باعث شده لقب فقیرترین رئیس جمهوری جهان به او داده شود.