اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام

0
424

سخنگوی وزارت خارجه گفت: نشست‌ها و رایزنی‌هایی بین آقای باقری و مورا به منظور بررسی و تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه و مدنظر جمهوری اسلامی و اروپا و همچنین منطقه‌ای همواره در دستورکار بوده و دیدار اخیر در ادامه نشست‌های قبلی بوده است. طیف گسترده‌ای در این دیدار به بحث گذاشته شد.

او تاکید کرد: به دلیل نقش اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، یکی از موضوعات تبادل نظر پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها بود.

ناصر کنعانی همچنین عنوان کرد: آمریکا به عنوان ناقض برجام و بسیاری از مقررات حقوق بین‌الملل دارای صلاحیت و شایستگی برای اظهار نظر در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی نیست.

خبرگزاری های داخلی نوشتند؛ کنعانی گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میز مذاکره هستیم و معتقدیم می‌توان در صورت اراده طرف مقابل مذاکرات انجام‌شده را جمع‌بندی کرد تا همه طرف‌ها به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردند.

طرح خروج از برجام در اواخر شهریور ماه سال ۱۳۹۶ قوت گرفت و در مهر ماه همان سال، این طرح به‌طور جدی در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت. ترامپ در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که تصمیم خود را در مورد توافق‌نامه هسته‌ای با جمهوری اسلامی گرفته‌است ولی از اعلان عمومی جزئیات آن خودداری کرد.

در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ه‍. ش، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا رسماً اعلان کرد که ایالات متحده از برجام خارج خواهد شد. ترامپ، جمهوری اسلامی را متهم به حمایت از حزب‌الله، طالبان، القاعده و سایر سازمان‌هایی که آن‌ها را تروریستی نامید کرد. همچنین او بازگشت تحریم‌ها به مانند گذشته را اعلام کرد. او با استناد به مطالبی که قبلاً بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بیان کرده بود، جمهوری اسلامی را متهم به عدم پایبندی به این توافق کرده و گفته جمهوری اسلامی هرگز به برجام پایبند نبوده‌است.