اسد با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه مخالفت نمی کند

0
205

بشار اسد، رهبر رژیم دمشق، به نمایندگان پارلمان روسیه گفته است که اگر مردم سوریه خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشند، او با چنین مطالبه ای مخالفت نخواهد کرد.

پیشتر، وزیر امور خارجۀ روسیه، سرگئی لاوروف، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در سوریه شده و گفته بود که مسکو آماده است که از “مخالفان میهن دوست سوریه از جمله ارتش آزاد” این کشور در مقابل گروه داعش حمایت نظامی بکند. وزیر امور خارجۀ روسیه همچنین ابراز امیدواری کرده بود که حکومت سوریه و مخالفانش را برای حل بحران این کشور به پای میز مذاکره بکشاند.

در این حال، جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، دیشب شنبه در ریاض در یک ضیافت شام با پادشاه عربستان، ملک سلمان، دیدار و دربارۀ اوضاع سوریه گفتگو کرد. در این گفتگو ملک سلمان و وزیر امور خارجۀ آمریکا خواستار تجهیز دیپلماسی بین المللی برای حل سیاسی بحران سوریه بدون حضور بشار اسد شدند.

در این ملاقات وزیر امور خارجۀ آمریکا “از تلاش های چندجانبۀ عربستان برای تحقق انتقال سیاسی قدرت در سوریه” پشتیبانی کرد و گفت : دو کشور به حمایت هایشان از گروه های میانه رو مخالف بشار اسد در سوریه ادامه می دهند.

خبرگزاری فرانسه، در گزارشی نوشت که وزیر امور خارجۀ آمریکا دیشب همچنین با همتای روس خود سرگئی لاوروف گفتگوی تلفنی انجام داد. در این گفتگو دو طرف بر سر “چگونگی ساماندهی روند سیاسی انتقال قدرت میان حکومت سوریه و مخالفانش” گفتگو کردند.