استراتژی دولت بایدن در خاورمیانه با محوریت بازدارندگی در برابر اقدامات خصمانه جمهوری اسلامی

0
45

در سایه تنش‌های کنونی میان دولت جدید ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی، کاخ سفید پنج‌شنبه 4 مارس در وب‌سایت رسمی خود استراتژی موقت امنیت ملی آمریکا را با محوریت بازدارندگی در برابر اقدامات خصمانه جمهوری اسلامی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها در چارچوب این استراتژی آمریکا که در 23 صفحه آمده و به پرونده خاورمیانه پرداخته است، کاخ سفید تاکید کرده که ایالات متحده با هدف از کار انداختن شبکه‌های تروریستی، بازدارندگی در برابر اقدامات خصمانه جمهوری اسلامی و دفاع از منافع حیاتی آمریکا عزم آن دارد تا تعداد نیروهایش را در منطقه افزایش دهد.

حملات جمهوری اسلامی

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در این راستا ضمن اشاره به ضرورت ادامه تلاش‌ها برای جلوگیری از حملات جمهوری اسلامی، بر ضرورت ادامه هماهنگی‌ها با شرکای منطقه‌ای جهت ممانعت از تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه تمامیت ارضی کشورهای منطقه، از کار انداختن سازمان القاعده و شبکه‌های تروریستی وابسته به آن، ممانعت از بازگشت داعش و رسیدگی به بحران‌های انسانی، تاکید کرد.

افزون بر آن آمریکا هشدار داد که «طرف‌های منطقه‌ای کنشگری مانند جمهوری اسلامی و کره شمالی در حالی که هم‌پیمانان ایالات متحده و شرکای آن را تهدید می‌کنند و ثبات منطقه‌ای را به چالش می‌کشند، برای به دست‌ آوردن توانایی‌ها و فناوری‌هایی جهت تغییر توازن (نظامی) موجود تلاش می‌کنند».

در رابطه با پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی اما ایالات متحده توضیح داد که «دیپلماسی اصولی» را برای رسیدگی به آن در پیش خواهد گرفت.

موشک‌پراکنی به پایگاه عین الاسد

این راهبرد آمریکا تنها دو روز پیش از سفر تاریخی پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق و یک روز پس از حمله با 10 فروند موشک به پایگاه هوایی عین‌ الاسد که محل استقرار نیروهای آمریکایی در استان الانبار در غرب این کشور است، اعلام می‌شود که در نتیجه آن یک نیروی پیمانکار غیر نظامی آمریکایی شاغل در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، بر اثر سکته قلبی ناشی از تاثیر حملات، جان سپرد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، چهارشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که احتمالا مجبور به استقرار نیروهای بیشتری در عراق شود.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن «پس از پایان تحقیقات در واکنش به حمله به پایگاه عین الاسد تردید نخواهد کرد».

موشک‌های «آرش» ساخت جمهوری اسلامی

از سویی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه با توضیح این‌که همچنان در حال ارزیابی تاثیر این حمله موشکی است، تاکید کرد که چنانچه ارزیابی به ضرورت اتخاذ واکنش منتهی شود، مجددا اقدام خواهد کرد.

همزمان با آن منابع امنیتی غربی به خبرگزاری فرانس پرس گفته‌اند موشک‌هایی که با آنها پایگاه عین الاسد هدف قرار گرفته از نوع «آرش» ساخت جمهوری اسلامی است که از دقت هدف‌گیری بالایی نسبت به موشک‌هایی که با آنها مواضع غربی در عراق هدف قرار گرفته شده، برخوردارند.