اخراج چهار دیپلمات جمهوری اسلامی توسط دولت جمهوری آذربایجان

0
15

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان از اخراج چهار نفر از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در باکو خبر داد.

در اطلاعیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده که دو روز پیش که عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی در باکو به وزارت خارجه جمهوری آذربایجان احضار شده بود، مراتب اعتراض و «نارضایتی شدید» دولت آذربایجان به سفیر جمهوری اسلامی منتقل و اخراج 4 نفر از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در باکو به دلیل آنچه که «فعالیت‌های مغایر با اصول دیپلماتیک» خوانده شده به وی ابلاغ شده است.

بر اساس این اطلاعیه به این افراد 48 ساعت وقت داده شده تا خاک جمهوری آذربایجان را ترک کنند.

روابط جمهوری اسلامی و باکو اخیرا و به‌دنبال تهدیدهای متقابل به‌طور فزاینده‌ای تنش‌آلود شده است و در سایه این تیرگی روابط در هفته‌های اخیر ده‌ها شهروند جمهوری آذربایجان به اتهام همکاری با جمهوری اسلامی و تلاش برای تضعیف ثبات این کشور، بازداشت شده‌اند.

ساعاتی قبل، وزارت کشور و سرویس‌های امنیتی جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای مدعی شدند که تلاش عوامل جمهوری اسلامی برای انجام کودتا علیه دولت آذربایجان را خنثی کرده‌اند.

العربیه نوشت؛ در این بیانیه آمده است که در این رابطه شش نفر که تحت استخدام سرویس‌های امنیتی جمهوری اسلامی بوده و پشتیبانی مالی و اطلاعاتی می‌شدند، بازداشت شده‌اند.

جمهوری اسلامی از همکاری و گسترش روابط جمهوری آذربایجان با اسرائیل به شدت نگران است و در ماه‌های گذشته نیروهای زرهی ارتش و سپاه پاسداران را تحت عنوان انجام رزمایش در مرزهای شمالی و در مجاورت با خاک جمهوری آذربایجان مستقر کرده و به تهدید و تنش‌های لفظی علیه دولت آذربایجان ادامه می‌دهد.
جمهوری اسلامی همچنین از پیشروی نیروهای آذربایجانی در رویارویی با ارمنستان در مناقشه قره‌باغ و احتمال مسدود شدن مسیر ارتباطی خود با اروپا از طریق ارمنستان نگران است و آن را به عنوان خطر قرمز خود در منطقه قفقاز تعیین کرده است.