آیا تصویر گزارش «افشاگرانه» سازمان مجاهدین درباره «سایت مخفی غنی‌سازی ایران» دانلود شده از اینترنت و ساختگی است؟

0
169

در تصاویری که سازمان مجاهدین خلق از مرکز جدید هسته ای ایران منتشر کرده است به نظر میرسد یک مشکل وجود دارد. تنها تصویری که این گروه از این مرکز منتشر کرده، به نظر میرسد از اینترنت دانلود شده است.
سازمان مجاهدین خلق ایران، 5 اسفند طی نشستی مطبوعاتی مدعی شد، این گروه به اسناد و مدارکی دست یافته است که نشان میدهد دولت جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال شرق تهران به نام “لویزان ٣”در حال غنس سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته به صورت مخفیانه است.
به گزارش ناظران خبرگزاری فرانسه، اعضای این گروه در نشست خبری خود که در واشنگتن که با حضور نمایندگان برخی رسانه ها برگزار شد عنوان کردند: “آنچه امروز افشا می‌کنیم، وجود یک سایت مخفی فعال و موازی است که برای تحقیق و توسعه و نیز غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شود. این سایت جدید “لویزان 3″نام دارد. این سایت در شمال شرق تهران واقع شده است. افشاگری امروز نتیجه نتیجه تلاشهای فشرده، خطیر و پیچیده شبکه سازمان مجاهدین خلق ایران در داخل کشور طی یک دهه گذشته است.
سازمان مجاهدین خلق ایران این اطلاعات را از منابع سطح بالا در داخل رژیم ایران و همچنین کسانی که در پروژه‌های تسلیحات هسته‌یی رژیم مشارکت دارند، به‌دست آورده است. “

 تصویر اصلی که کمپانی سازنده در سایت خود قرار داده است

تصویر اصلی که کمپانی سازنده در سایت خود قرار داده است

این گروه در معرفی این مرکز جدید تصاویری ماهواره ای از موقعیت این “مرکز جدید”و همچنین تصویری از درون این مرکز تحقیقاتی زیرزمینی ارایه داده است. عکس های ماهواره ای این گروه از تصاویر گوگل گرفته شده است که موقعیت مکانی این مرکز و همچنین مرکز زیرزمینی مورد ادعای این گروه را نشان میدهد. اما این گروه در گزارش خود عکسی نیز منتشر کرده است که به گفته اعضای این سازمان و گزارش منتشر شده “تصویر یکی از درهای محافظ در لویزان ٣، به کار رفته در یکی از سالن های زیرزمینی”است.
اما پس از گذشت دو روز یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی عنوان کرد تصویری که این گروه از در این مرکز منتشر کرده است در واقع تصویری است که پیش از این در اینترنت وجود داشته است. این تصویر متعلق به یکی ازدرهای ضد انفجار کمپانی “جی ام پی“، یک تولید کننده گاوصندوق و درهای ضد آتش و انفجار در ایران است.
این گروه در واکنش به دست به دست شدن تصویر اصلی به کار رفته در گزارش خود، طی یک بیانیه مطبوعاتی میگوید که این تصویر را از اینترنت به دست نیاورده است و از طریق منابع این گروه سالها پیش به دست آنها رسیده است. این گروه همچنین مدعی شده است که منابع خبری آنها اطلاع داشته اند که این در توسط کمپانی “جی ام پی”ساخته شده است.

 تصویر بریده شده ای که سازمان مجاهدین خلق در کنفرانس خبری و گزارش مکتوب خود منتشر کرده اند

تصویر بریده شده ای که سازمان مجاهدین خلق در کنفرانس خبری و گزارش مکتوب خود منتشر کرده اند

علیرضا جعفرزاده سخنگوی این گروه در گفتگو با فرانس24 نیز در توضیح این اتفاق می گوید :”ما در کنفرانس خبری خود نگفتیم این عکس از تونلها گرفته شده است این عکسی است از دری که در این کمپانی برای تونلها ساخته شده اند و منابع ما در این کمپانی این عکس را به دست آورده اند، ما اطراف عکس را بریدیم چون نمیخواستیم عوامل رژیم بتوانند به شکلی به منابع ما دست پیدا کنند. ما نمیدانیم این عکس چه طور در سایت این کمپانی به کار رفته است.”
این در حالی است که در گزارش مکتوب این سازمان در بالای تصویر در ضد انفجار نوشته است:”تصویر یکی از درهای محافظ در لویزان ٣، به کار رفته در یکی از سالن های زیرزمینی”
دولت ایران به طور مستقیم واکنشی به این ادعای سازمان مجاهدین خلق ایران نشان نداده است اما سخنگوی وزارت خارجه ایران به گزارشی که روزنامه واشنگتن پست از این نشست خبری منتشر کرده بود واکنش نشان داد و آن را رد کرد.
این گروه در سال ٢٠٠٢ برای اولین بار طی نشستی مطبوعاتی برای اولین بار برخی از مراکز هسته ای ایران از جمله نطنز را برملا کرد که سپس به بحران مذاکرات هسته ای ایران منجر شد.

سایت کمپانی سازنده و عکس در ضد انفجار
سایت کمپانی سازنده و عکس در ضد انفجار

البته در این زمینه نیز مجله نیویورکر در گزارشی به قلم سیمور هرش درباره افشای مراکز هسته ای مخفی ایران در سال ٢٠٠٢ توسط مجاهدین خلق عنوان کرده بود:”البرادعی که آن زمان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای بود به من گفت که به او گفته شده است این اطلاعات از سوی موساد تامین شده است.”
این گروه در سالهای بعد نیز در نشست های خبری دیگری خبری به وجود مراکز هسته ای دیگر از جمله در غرب ایران و همینطور شهر دماوند اشاره کرد. گزارش هایی که چندان مورد توجه قرار نگرفتند، مقامات ایران آنها را تکذیب کردند و در گزارشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز منعکس نشدند.
خبرگزاری رویترز درباره یکی از آخرین گزارشهای این سازمان درباره سایت مخفی تحقیقاتی هسته ای ایران به نقل از مارک فیتزپاتریک کارشناس هسته ای مدعی شده است، این ادعای سازمان مجاهدین خلق باورپذیر نیست.
این کارشناس با ادعای اینکه ایران سالها است برنامه هسته ای خود را با هدف تولید سلاح متوقف کرده است عنوان میکند:”اگر مجاهدین خلق اطلاعاتی در این رابطه داشته باشند، مسلما دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی امریکا نیز همان اطلاعات را دارند.”