آکادمی اسکار بیل کازبی و رومن پولانسکی را اخراج کرد

0
313

دو چهره شناخته‌شده صنعت سرگرمی آمریکا که چند دهه است درگیر اتهام‌های رفتارهای غیراخلاقی شده‌اند در جدیدترین جلسه آکادمی اسکار از عضویت آن اخراج شدند.
هیات مدیره آکادمی هنرها و علوم سینمایی در رای اخیر خود اعلام کرد که بیل کازبی بازیگر و رومن پولانسکی کارگردان از میان اعضایش اخراج می شوند. این تصمیم در جدیدترین ملاقات هیات مدیره گرفته شد.

این حرکت یک هفته پس از آن از راه می‌رسد که کازبی رسما درباره سه مورد تعرض جنسی که پرونده آنها توسط آندرا کانستند علیه او مطرح شده بود، گناهکار شناخته شد. تا به حال حدود ۶۰ زن به کازبی اتهام تعرض وارد کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها در جلسه دادگاهی احساسی‌ شهادت دادند.

پولانسکی ۴۰ سال است که فراری بوده، یعنی از زمانی که در سال ۱۹۷۸ در حین انتظار برای دریافت رای دادگاه از ایالات متحده گریخت. این پرونده طی چند دهه گذشته چرخش‌های عجیبی داشته چون دفتر دادستان لس‌آنجلس سعی کرده او را به کشور بازگرداند و شکست خورده و او هم سعی کرده از دور پرونده را حل کند.

هارلاند براون وکیل پولانسکی به ورایتی گفت به موکلش فرصت دفاع کردن مقابل آکادمی داده نشده که این رفتار علیه منشور اخلاقی جدید آکادمی است. او گفت: به نظر اشتباه می‌رسد که تصمیم اخراج کسی بدون دانستن تمام حقایق گرفته شود.

منشور اخلاقی آکادمی که در ماه ژانویه اجرایی شد، می‌گوید کمیته عضویت و اجرایی آکادمی می‌تواند شکایاتی را دریافت کند و خواستار پاسخ از سوی عضو متهم‌شده شود. آن عضو ۱۰ روز وقت دارد تا پاسخی کتبی فراهم کند و بعد از آن کمیته می‌تواند پیشنهاد خود را به هیات مدیره ببرد. آن عضو همچنین ۱۰ روز وقت دارد تا نسبت به تصمیم هیات مدیره اعتراض کند. البته این منشور یک بند جدا هم دارد که بر اساس آن هیات مدیره می‌تواند بدون پیروی از پروسه جدید، کار تنبیهی خود را انجام دهد.

هاروی واینستین هم سال گذشته پس از انتشار گزارش‌های افشاگرانه نیویورک تایمز و نیویورکر درباره سوء‌رفتار جنسی از آکادمی اخراج شد.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، آکادمی در بیانیه‌ای که منتشر و در آن خبر اخراج کازبی و پولانسکی را اعلام کرد، نوشت: «هیات مدیره همچنان به تشویق استانداردهای اخلاقی ادامه می‌دهد و از اعضا می‌خواهد به ارزش‌های احترام برای وقار انسانی پایبند باشند.»