گفت و گوی نتانیاهو با رهبران هند، استرالیا و بریتانیا درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی

0
236

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با مالکولم ترنبول، نخست وزیر استرالیا، نارندرا مودی، نخست وزیر هند و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در مورد برنامه اتمی جمهوری اسلامی، هشدارهای جدیدی داده است.

روزنامه جروزالم پست بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل را نقل کرده است که می‌گوید در این تماس‌‌ها آقای نتانیاهو بر اهمیت اطلاعاتی تاکید گذاشت، که در پرونده صد هزار صفحه‌ای مربوط به برنامه اتمی جمهوری اسلامی جمع آوری و ارائه شده است.

نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در یک سخنرانی که به طور زنده از برخی شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، جمهوری اسلامی را متهم کرد که حتی بعد از توافق هسته‌ای به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای ادامه داده است.

نخست وزیر اسرائیل در این سخنان از پنهان کردن حجم زیادی از اطلاعات فعالیت‌های نظامی هسته‌ای جمهوری اسلامی شامل حدود یکصد هزار پرونده در منطقه شورآباد در تهران، خبر داد.

به گفته وی، اسراییل به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می دهد جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته ای تلاش می کرده و پس از امضای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ همه اسناد مربوط را در یک مرکز محرمانه در حومه تهران مخفی کرد.

آقای نتانیاهو با اعلام اینکه اسرائیل به بخش زیادی از این اطلاعات در سی دی ها و زونکن‌ها دست یافته است، گفت: «این اسناد از جمهوری اسلامی نشان می‌‌دهد آنها مخفیانه فعالیت هسته ای را پیش می‌برند.»

این سخنان نخست وزیر اسرائیل با استقبال مقام‌های ایالات متحده مواجه شد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به سخنان آقای نتانیاهو گفت که این سخنان، درستی انتقادهای او از توافق اتمی با جمهوری اسلامی را ثابت می‌کند.

وزیر خارجه ایالات متحده نیز در واکنش به افشاگری نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای نوشت توافق هسته ای جمهوری اسلامی به جای باور خوب و شفافیت، بر روی دروغ های جمهوری اسلامی بنا شده است. مایک پمپئو این اسناد را معتبر دانست و گفت آمریکا در جریان جزئیات آن قرار دارد.

به گزارش صدای آمریکا؛ پرزیدنت ترامپ توافق اتمی با جمهوری اسلامی را ناقص دانسته و اعلام کرده است که اگر تا ۲۲ اردیبهشت این توافق اصلاح نشود، آمریکا از آن خارج ‌شده و تحریم‌های اتمی جمهوری اسلامی دوباره اجرا خواهد شد.