آمریکا، بریتانیا و فرانسه خواستار محکومیت جمهوری اسلامی در شورای امنیت شدند

0
230

آمریکا، بریتانیا و فرانسه خواستار محکومیت جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند چرا که به گفته آنها تهران نتوانسته از دسترسی شورشیان یمن به موشک‌های بالیستیک جلوگیری کند.

دولت ترامپ در ماه‌های اخیر همزمان با فشار برای انجام اصلاحاتی در توافق اتمی موسوم به برجام، خواستار محکومیت «اقدامات بی ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه» در شورای امنیت شده است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز در مقاله‌ای که در شماره روز شنبه ۲۸ بهمن روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد «جنگ نیابتی» در یمن توسط قدرت‌های منطقه را محکوم کرد.

در جنگ داخلی یمن در دو سال اخیر، عربستان سعودی در راس ائتلافی از ده کشور عرب با شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی مبارزه می کند. جمهوری اسلامی کمک تسلیحاتی به حوثی‌ها را انکار می‌کند.

ماه گذشته خانم هیلی اعضای شورای امنیت را برای بازدید از قطعات یکی از موشک‌های شلیک شده حوثی‌ها به عربستان سعودی به واشنگتن دعوت کرد، اما واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل گفته بود که به نظر نمی‌رسد دلایل کافی برای محکومیت جمهوری اسلامی در این خصوص وجود داشته باشد.

پیش نویس قطعنامه محکومیت جمهوری اسلامی باید تا چهار روز دیگر به شورای امنیت تقدیم شود، اما به گزارش خبرگزاری رویترز به احتمال زیاد با وتوی روسیه روبرو خواهد شد.

در همین حال، هماهنگ کننده امدادهای انسانی سازمان ملل برای یمن گفت که تلفات ده هزار نفری یمنی‌ها در یک سال اخیر فقط بر اثر جنگ و درگیری نظامی نبوده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ جیمی مگولدریک، گفت: «کسانی هم هستند که مستقیما بر اثر جنگ کشته نشده‌اند، بلکه مرگ آنان بیشتر بر اثر بیماری، کمبود مواد غذایی و دارویی، و دسترسی نداشتن به پزشک و درمانگاه بوده است. کودکان و افراد مسن بخش بزرگی از قربانیان این نوع مرگ و میر در یمن را تشکیل می‌دهند.»

به گزارش سازمان ملل متحد، یک میلیون یمنی به بیماری وبا مبتلا شده‌اند، که به کشته شدن دو هزار نفر از مبتلایان منجر شده است.