بزرگداشت عباس کیارستمی در جشنواره سینمایی لوکارنو

0
179

جشنواره سینمایی لوکارنو در سوئیس برنامه های شصت و نهمین دوره خود را اعلام کرد، تمرکز جشنواره امسال هم بر سینمای جهان است و در بخش رقابتی، ۱۷ فیلم از کشورهایی چون آرژانتین، تایلند، ژاپن و لهستان اکران خواهد شد.

هیئت داوران هم ترکیب متنوعی دارد و چهره های نامداری چون “آرتورو ریپستاین” کارگردان مکزیکی، ” کیت موران” بازیگر فرانسوی، “رافی پیتز” کارگردان ایرانی تبار، “رودریگو تکسییرا” تهیه کننده برزیلی و “ونگ بینگ” کارگردان چینی، در آن حضور دارند.

FC886202-5FB2-4B9E-B16D-017F61BBDE27_w610_r1_s

جشنواره سینمایی لوکارنو شامل برنامه های گوناگونی است و آثار دیگری هم در بخش های جانبی آن اکران می شود؛ از جمله فیلم جدید مجموعه سینمایی “جیسون بورن” با شرکت “مت دمون” و یا “من، دانیل بلیک” آخرین ساخته “کن لوچ” کارگردان مشهور بریتانیایی که موفق به دریافت نخل طلای جشنواره فیلم کن شد.

جشنواره سینمایی لوکارنو امسال هم با برگزاری برنامه های مختلفی ازتعدادی از سینماگران نامدار جهان قدردانی می کند، از جمله عباس کیارستمی کارگردان فقید ایرانی که هفته گذشته در هفتاد و شش سالگی در پاریس درگذشت.

بر اساس اعلامیه رسمی جشنواره، در برنامه بزرگداشتی که برای عباس کیارستمی در نظر گرفته شده، تعدادی از آخرین فیلم های این کارگردان صاحب سبک ایرانی اکران خواهد شد، از جمله “فیلم سازی در کوبا با کیارستمی” که شامل هفت فیلم کوتاه از شاگردان او در کارگاه آموزشی این هنرمند در کشور کوبا است.

عباس کیارستمی چهره ای آشنا در جشنواره سینمایی لوکارنو بود، او در سال ۱۹۸۹ میلادی برای فیلم “خانه دوست کجاست” یوزپلنگ نقره ای جشنواره را دریافت کرد. او بارها به عنوان میهمان به سوئیس رفت و در سال ۲۰۰۵ نیز به پاس یک عمر دستاورد سینمایی، یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو را دریافت کرد.

699B7AF6-15F7-4DD1-899B-1A6C6B71410E_w610_r1_s

عباس کیارستمی هنگام دریافت یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو

به گزارش صدای آمریکا؛ جشنواره سینمایی لوکارنو سوم تا سیزدهم ماه اوت (۱۳ تا ۲۳ مرداد ماه) در یک شهر کوچک ساحلی به همین نام در جنوب سوئیس برگزار می شود.