کشف یک هسته دیگر در هسته درونی زمین

0
729

ژول ورن تصور می‌کرد که هیچ سرزمین ماقبل تاریخی در مرکز زمین وجود ندارد. بنابراین، هسته زمین شاید با تصور دانشمندان تفاوت زیادی داشته باشد.

تاکنون تصور می‌شد که هسته درونی زمین تنها یک گلوله آهنی بزرگ باشد. اما اخیرا زمین شناسان یافته‌اند که داخل هسته درونی زمین، یک هسته‌ی دیگر نیز وجود دارد.

محققان توانسته‌اند که با استفاده از امواج لرزه‌ای که پس از وقوع یک زمین‌لرزه در سراسر سیاره پخش می‌شود، به اطلاعات بیشتری از مرکز زمین دست پیدا کنند.

این یافته‌ها بدین معناست که ما باید درباره برداشت و اطلاعاتمان از درون زمین و تاریخش تجدیدنظر کنیم.

پیش‌تر دانشمندان تصور می‌کردند که هسته درونی یک گلوله آهنی جامد است که توسط هسته بیرونیِ گداخته شده احاطه شده است. اما اکنون دانشمندان یافته‌اند که نیمی از ساختار هسته درونی با آنچه فکر می‌کردند تفاوت دارد.

آن‌ها یک هسته دیگر در داخل هسته درونی کشف کرده‌اند که نیمی از هسته درونی جامد را در برمی‌گیرد، و تقریبا به اندازه کره ماه می‌شود.

پروفسور ژیانودونگ سانگ، زمین‌شناس دانشگاه ایلینوی، می‌گوید که ساختار دو هسته درونی می‌تواند اطلاعاتی جدید درباره فرآیند تشکیل زمین به ما بدهد. او ادامه داد: «گرچه هسته درونی کوچک است – کمی کوچک‌تر از ماه – اما ویژگی‌های جالبی دارد. این حقیقت که ما دو بخش متفاوت در هسته درونی زمین داریم، می‌تواند حقایقی تازه از شکل‌گیری هسته درونی زمین را برای ما برملا سازد. برای مثال، در طول تاریخ زمین، هسته درونی در فرآیند دگرشکلی خود تغییرات زیادی را تجربه کرده است. این اطلاعات جدید می‌تواند ما را از نحوه تکامل سیاره آگاه‌تر سازد.»

189222_375

ژول ورن در رمان سفر به اعماق زمین خود، نوشته بود که ممکن است یک دنیای دیگر زیر پای ما مخفی شده باشد.

با این حال، دانشمندان باور داشته‌اند که زمین از سه لایه تشکیل شده است: پوسته، گوشته و هسته. هسته نیز از دو بخش مذاب بیرونی و جامد درونی تشکیل شده بود. بنا به پژوهش انجام‌شده اخیر، پروفسور سانگ و همکارانش به این نتیجه دست یافتند که هسته زمین از آنچه فکر می‌کردیم پیچیده‌تر است. این محققان از پژواک امواج لرزه‌ای که پس از هر لرزه به دور زمین می‌چرخد استفاده کردند تا تصویری از درون زمین ایجاد کنند.

ترتیب حسگرها در سراسر دنیا، شامل ونزوئلا و جنوب شرقی چین، این امکان را برای دانشمندان مهیا ساخت تا زمان تأخیر این امواج در مکان‌های مختلف را بسنجند.

189221_126

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، آن‌ها دریافتند که امواج لرزه‌ای که از داخلی‌ترین بخش هسته عبور می‌کنند با امواجی که از بخش‌های دیگر هسته عبور می‌کنند تفاوت محسوسی دارد. همچنین آن‌ها دریافتند که ساختار بلور آن هسته مرکزی از کاملا متفاوت است. بنابراین، خصوصیات آن نیز متفاوت است. پرفسور سانگ معتقد است که تغییرات زمين‌ ساختى‌ در اوایل تاریخ زمین عامل این تفاوت در ساختار است. او می‌گوید: «این کشف می‌تواند ما از نحوه شکل‌گیری زمین، تاریخ آن و همچنین فرآیندهای پویای دیگر زمین آگاه‌تر سازد. در واقع، درک ما از اعماق زمین به مراتب بیشتر خواهد شد.»