رویش بوته‌ها و لانه‌گذاری پرنده‌ها بر کتیبه‌های ساسانی نقش رستم

0
132

رویش گیاهان بر سازه‌ها و کتیبه‌های تاریخی در محوطه باستانی نقش رستم این محوطه را با تهدید مواجه کرده است و یا به تعبیری دیگر رویش گیاهان بر کتیبه‌های تاریخی این محوطه موجب تخریب خاموش و مداوم آثار تاریخی نقش رستم شده است.

محوطه تاريخي نقش رستم در 6كيلومتري تخت جمشيد قرار دارد كه داراي آثار ارزشمندي شامل آرامگاه 4 تن از پادشاهان هخامنشي، نقش برجسته‌هاي متعدد از وقايع مهم دوران ساساني، بناي كعبه زرتشت و… است. براساس اين گزارش، رويش گياهان در كتيبه‌ها و نقش برجسته نقش رستم باعث شده ترك‌هاي مشهودي براين آثار ايجاد شود.

مشاور برنامه‌ريزي خانه فرهنگ جاودان در شيراز گفته است: رويش گياهان نه‌تنها در كتيبه‌هاي نقش رستم بلكه در ديگر بناهاي تاريخي نيز مي‌تواند در درازمدت تأثيرگذار باشد و روند تخريب بنا را تسريع بخشد.

به گفته امين طباطبايي، رويش گياهان در تخريب بنا تأثيرگذار است و از دلايل اصلي رويش گياهان در كتيبه‌هاي نقش رستم نزديكي اين بنا به پتروشيمي و افزايش ميزان رطوبت و باران‌هاي اسيدي است. براساس آنچه اين باستان‌شناس اعلام كرد، باران‌هاي اسيدي باعث افزايش رطوبت موجود در اطراف بنا و در نهايت رويش گلسنگ و گياهان بر آثار مي‌شود كه در درازمدت در تخريب بناها و آثار تاريخي تأثير دارد.

به گزارش مهر؛ مشاور برنامه‌ريزي خانه فرهنگ جاودان با بيان اينكه ريشه بوته‌ها مي‌تواند در فشار آوردن به كتيبه و در نهايت تخريب و متلاشي شدن آنها مؤثر باشد گفت: با عميق‌تر شدن ريشه گياهان احتمال مي‌رود كه صدمات زيادي به كتيبه‌ها وارد شود. آنطور كه اين باستان‌شناس گفته است، علاوه بر رويش بوته‌ها بر كتيبه‌ها و بناهاي تاريخي محوطه باستاني و ارزشمند نقش رستم با عميق شدن ريشه بوته‌ها در اين آثار شرايط مناسبي براي لانه‌گزيني پرندگان در اين آثار فراهم شده كه در از بين رفتن كتيبه‌ها مؤثر است.