پيروزي استراتژيك مجاهدين خلق ايران؛ و شكست استراتژيك حكومت ايران در شطرنج با آنان

0
162

دکتر کاوه احمدی علی آبادی
عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري
عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

ماهيت توافقي كه اخيراً بين ارتش آزاد سوريه و مجاهدين خلق ايران صورت گرفت، اهميت اش از ديد بسياري از ناظران پنهان ماند. اين در حالي بود كه از مدت هاست كه مجاهدين با ارتش آزاد سوريه همكاري دارد و آنچه اخيراً بين آن به تفاهم رسيده چه چيز تازه اي دارد؟

دقيقاً نكته نيز در همين جاست. پس از اين كه مجاهدين خلق مدتي سعي كردند كه طي مذاكرات و سمينارهاي متعدد با مقامات و نمايندگان كشورهاي مختلف، غرب را متقاعد كنند كه به مثابه آلترناتيوي عليه حكومت ايران پذيرفته شدند، اما موفق نشده اند، آنان راهي جديد يافته اند. همكاري با ارتش آزاد سوريه كه مورد تأييد غرب واقعه شده و توافق رسمي با آنان براي اين كه پس از همكاري مجاهدين با ارتش آزاد در سوريه و سقوط اسد، سپس نوبت ارتش آزاد سوريه است كه به مجاهدين خلق براي ساقط ساختن رژيم ملاها و دست نشانده اش در عراق كمك كند.

اين در حالي بود كه به تازگي مجاهدين خلق موفق شدند كه خود را از ليست تروريستي غرب خارج كنند و حالا به كمك اين تفاهم نامه هم مي توانند عمليات نظامي شان را تحت لواي ارتش آزاد سوريه صورت دهند، و هم در ازاي كمك در سوريه، تلافي آن را در مبارزه مسلحانه در عراق و ايران دريافت كنند، و آن هم بدون اين كه در ليست تروريستي قرار گيرند. پس از تحريك هاي متعدد رژيم ايران با حملات مكرر به اعضاي مجاهدين كه خلع سلاح شده بودند و زندانياني كه به هيچ وجه كاري از دست شان ساخته نبود و هيچ يك خطري براي رژيم ملاها نبودند و مريم رجوي نيز موفق شده بود تا طي تغييراتي ريشه اي، مجاهدين خلق را از دست ايدئولوژي سياه چپ نجات داده و به سوي مبارزات در راه دموكراسي بكشاند، واقعاً تهديدي جدّي براي حكومت ايران نبودند، اما با تحريك مداوم مجاهدين خلق، آنان راه هاي مختلفي را آزمودند تا اين راه جديد را –كه ذكرش رفت، پيدا كردند.

به اين مي گويند حماقت رژيم ملاها كه نه تنها قادر نيستند تا تهديدها را از خود دور كنند كه هر چيزي را با ناداني و لج بازي عملاً به تهديدي عملي براي خودشان بدل مي سازند. اين است كه مي گويم سياست يك علم است و كار چند ملاهاي كله شق و پاسدار بيلمز (به قول هموطنان آذري و ترك مان) نيست.