ترکیه قادر به کاهش بیشتر واردات نفت ایران نیست

0
122

تانر یلدیز، وزیر انرژی ترکیه، گفته است که این کشور به میزان قابل توجه‌ای واردات نفت از ایران را کاهش داده و نمی‌تواند بیش از این واردات نفت از ایران را کم کند.

 وزیر انرژی ترکیه، در ادامه افزوده است که این کشور در گفتگو با مقامات آمریکایی صریحاً گفته است که نفت ایران از کیفیت بالایی برخوردار است و به همین خاطر از نظر دولت آنکارا از اهمیتی راهبردی بهره مند است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکیه که از جمله خریداران مهم نفت و گاز ایران به شمار می رود در نتیجۀ فشار قدرت‌های غربی به ویژه آمریکا که نفت و بانک مرکزی ایران را تحریم کرده اند، واردت نفت ایران را ٢٠ درصد کاهش داده و از ١٤٠ هزار بشکه در روز در سال ٢٠١٢ به ١٠٥ هزار بشکه در سال جاری رسانده است.

 در این حال، در نتیجۀ تحریم های بین المللی، ایران ناگزیر است که نفت و گاز خود را در بازار جهانی پایین تر از بهای آن به فروش برساند و همین مانع از آن می شود که مشتریان نفت و گاز ایران به سهولت از خریداری فرآورده های نفتی ایران چشم بپوشند، به ویژه این که مشتریان نفت و گاز ایران مجبور نیستند به دلیل تحریم‌های بین المللی، بابت خریداری طلای سیاه ایران به این کشور دلار و یورو یا دیگر ارزهای معتبر جهانی بپردازند.

 مبادلات تجاری ایران و ترکیه طی ١٠ سال گذشته ١٠ برابر افزایش یافته و اکنون به بیش از ١٦ میلیارد دلار بالغ می‌شود.