۹۰ مدرسه کپری در کرمان وجود دارد

0
265

روزنامه «شرق» نوشته بر اساس آمار‌های «رسمی و تاییدشده از سوی منابع محلی» در جنوب استان کرمان، بیش از ۹۰ مدرسه کپری در مناطق جنوب و شرق کرمان وجود دارد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، این روزنامه در شماره 1850 خود نوشت:

 روز گذشته خبرگزاری «فارس»، همزمان با یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، اقدام به انتشار گزارش‌هایی از مدارس کپری در جنوب کرمان کردند که علاوه بر وارونه‌نشان‌دادن واقعیت جاری مدارس کپری جنوب کرمان، آموزش‌وپرورش را از هرگونه مسوولیت در قبال این مدارس مبرا می‌کند. فارس در ابتدای گزارش خود آورده است: «با هماهنگی مسوولان سازمان نوسازی مدارس کشور گروهی از خبرنگاران حوزه آموزش‌وپرورش از تهران برای بررسی موضوع مدارس کپری و شنیدن حرف‌های مسوولان سازمان نوسازی کشور و مردم منطقه، راهی جنوب کرمان شدند.»

مساله‌ای که دو نکته مبهم تعجب‌برانگیز در دل خود دارد: نکته اول اینکه ملاک گزینش روابط‌عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور برای اعزام خبرنگاران چه بوده و نکته دوم و مهم‌تر آنکه سازمان نوسازی مدارس که تا پیش از این وجود مدارس کپری در کشور را به‌کلی تکذیب می‌کرد، با چه هدفی گروهی از خبرنگاران را به این مناطق اعزام کرده است. با این حال «خبرگزاری فارس» در گزارش خود اقدام به توصیف شرایطی کرده است که تا حد زیادی مسوولیت و عملکرد ضعیف سازمان نوسازی مدارس در دولت‌های نهم و دهم را پنهان می‌کند. این خبرگزاری در ابتدای گزارش خود با انتشار تصاویری از سه مدرسه ساخته‌شده در این منطقه به‌نوعی گزارش می‌دهد که مدارس ساخته شده است اما مردم این منطقه به انتخاب خود به مدارس کپری روی آورده‌اند. به‌طوری‌که خبرنگار این خبرگزاری در گزارش خود آورده است: «به نظر می‌آید داستان مدارس کپری این منطقه درگیر خواسته‌های بزرگ‌ترهاست؛ وقتی قاضی می‌شوی و قرار است قضاوت کنی، کودکان معصومی را می‌بینی که در کپر به‌سختی تحصیل می‌کنند و آن طرف، مدارسی که می‌توانند دانش‌آموزان را در خود جای دهند اما چون در روستای دیگری واقع شدند، این امکان نیست.»

IMG11161143

وارونه‌ جلوه‌ دادن واقعیت تا آنجا پیش می‌رود که این خبرگزاری به نقل از غلامرضا رجایی، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان می‌نویسد: «برای حل مشکل مدارس کپری از سال 76 فعالیت آغاز شد و طی پنج فاز، هزارو265 کلاس کپری در منطقه جمع‌آوری شد. مدارس کپری به دلیل کوچ مردم از منطقه خشک به منطقه خوش‌آب‌وهوا به‌وجود می‌آید، این مشکل با اسکان عشایر کمتر می‌شود اما در هر حال هربار که فکر می‌کنیم مدارس کپری به‌طور کامل جمع‌آوری شده‌اند با سکونت مردم در منطقه‌ای جدید، باز با کلاس کپری مواجه می‌شویم.» این در حالی است که بر اساس آمار‌های رسمی و تاییدشده از سوی منابع محلی در جنوب استان کرمان، بیش از 90 مدرسه کپری در مناطق جنوب و شرق کرمان وجود دارد که اکثر آنها را می‌توان در مناطقی همچون جمعه رودبار، منوجان، کهنوج و قلعه گنج و عنبرآباد در جنوب کرمان و در شرق کرمان نیز در ریگان، فهرج و نرماشیر به‌راحتی مشاهده کرد. از سوی دیگر نکته پنهان‌شده در گزارش خبرگزاری‌ها تعداد بالای مدارس تخریبی و ناایمن در این منطقه است.

به‌طوری‌که سازمان نوسازی مدارس که تا دیروز تکذیب‌کننده مدارس کپری در کشور بود و امروز برگزار‌کننده تور بازدید از این مدارس، هیچ اشاره‌ای به تعداد مدارس ناایمن و تخریبی در این منطقه نکرده است. بر اساس آمارهای محلی، عمران مومنی، بخشدار مرکزی قلعه گنج از وجود 39 مدرسه با عمر بالای 20سال خبر می‌دهد؛ مدارسی که سقف آنها در حال تخریب‌شدن است. نکته حایز اهمیت دیگر، تامین معلم برای مدارس کپری از سوی آموزش‌وپرورش است. خبرگزاری فارس در گزارش خود به نقل از غلامرضا رجایی، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان که میزبان این تور خبری بوده، آورده است: «مردم خود به ایجاد کلاس کپری اقدام می‌کنند و آموزش‌وپرورش نیز به آنها معلم می‌دهد.» حال این سوال پیش می‌آید که آموزش‌وپرورش که خود را از احداث مدارس کپری در جنوب کرمان بی‌اطلاع می‌داند و این اقدام را کاری خودسرانه از سوی مردم محلی معرفی می‌کند، چطور اقدام به تامین معلم برای این کلاس‌ها می‌کند؟ با این حال باید از برگزاری تور‌هایی خبری برای آشناشدن با وضعیت مدارس کشور استقبال کرد و آن را اقدامی موثر برای انعکاس واقعیت‌های جاری در آموزش‌وپرورش دانست، اما آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که این اقدامات باید بدون رفتار گزینشی در انتخاب رسانه‌های مدعو صورت گیرد تا شایبه اطلاع‌رسانی برنامه‌ریزی‌شده، شکل نگیرد.