۵ نوامبر روز تولد ریحانه، روز ابراز همبستگی با زنان در ایران، روز اعتراض به خشونت و تجاوز علیه زنان

1
245

ریحانه اکنون در قلب میلیون‌ها زن در ایران جا گرفته است، زنانی که بیش از سه دهه خشونت و بی‌عدالتی را تجربه کرده و از قوانین و مردسالاری اسلامی حاکم منزجرند.

به گزارش تارنمای کمیته بین المللی نه به اعدام؛ جمهوری اسلامی با اعدام ریحانه خواست زنان را سر جای خود بنشاند و اکنون طوفان درو می‌کند.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ هم‌کلاسی‌های ریحانه روز ۱۴ آبان برابر با ۵ نوامبر، روز تولد ریحانه را می‌خواهند جشن بگیرند. آن‌ها از کمیته بین المللی نه به اعدام خواسته‌اند که در همه جای دنیا با روشن کردن شمع و با گل‌های زیبا، دورهم جمع‌شویم و یاد ریحانه شجاع و عزیز را گرامی بداریم. کمیته بین‌المللی علیه اعدام از این فراخوان استقبال می‌کند و از همگان دعوت می‌کند روز چهارشنبه ۵ نوامبر در همه‌جا یاد ریحانه را گرامی بدارند تولد او را جشن گرفته و یک‌صدا اعلام کنند زنده‌باد ریحانه!

رونوشت این فراخوان در پی می آید:

«این بار، روز تولدش ریحانه آزاد است و دلهره‌ای نیست. روز ۵ نوامبر برابر با ۱۴ آبان و شب تولد ریحانه، ما تولد ریحانه را جشن می‌گیریم؛ شجاعت او را، مقاومتش، پر شوری و جوانی‌اش، استقامتش، باهوشی و زیبایی‌هایش، مهربانی‌هایش و امیدش به عدالت را جشن می‌گیریم.

هرکجا که هستید، شمعی روشن کنید و تولد دختر ایران‌زمین و سمبل عدالت را تبریک بگویید با هشتک HappyBirthdayReyhaneh#

باشد که ریحانه در قلب همهٔ ما و نسل‌های آیندهٔ ما زندگی‌ خواهد کرد »

ریحانه دریکی از دل نوشته‌هایش درباره جشن تولدش در زندان می‌نویسد:

«برای فرار از دلهره برای خودم جشن تولد گرفتم. ۱۵ آبان ۱۳۸۷. بیست‌ویک سال داشتم. دومین سالی بود که مامان در تنهایی تولدم را جشن می‌گرفت. بدون من. پدربزرگ و مادربزرگ و خاله‌ام با گرفتن نامه‌ای از دادسرای اوین به ملاقاتم آمده بودند. هشت‌نفری در سالن ملاقات حضوری جشن کوچک و بی‌سروصدایی گرفتیم. به شیوه خودم با تی تاپ و خامه و گردو، کیک درست کرده بودم. به‌جای هدیه به کارت زندان پول واریز کرده بودند. بابا اما برایم گردنبندی خریده بود که در لحظه‌ای توی دستم سراند. مدتی به گردنم آویزان کرده بودم. عکس یک ترازو روی آویزش بود. گفت به امید عدالت برای تو.»

۵ نوامبر روز تولد ریحانه را باید در همه‌جا گرامی داشت و این روز را در تاریخ مبارزه برای حقوق زنان و علیه تجاوز و زن‌ستیزی اسلامی ثبت کرد.

کمیته بین‌المللی علیه اعدام

۲۷ اکتبر ۲۰۱۴

1 نظر

  1. خواهشن زنان هم لطف کنن گول ماشین گران قیمت و پول و نخورن و با هر کسی که سر راهشون سبز میشه دوست نشن ممکنه یکی از اونها سربندی از آب دربیاد

نظرات بسته است