۱۵ میلیارد دلار ارزش قاچاق کالا و لوازم خانگی در ایران است

0
134

مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت با استناد به آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته است که سالانه ۳ میلیارد دلار طلا، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پوشاک، ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی، ۹۱۲ میلیون دلار سیگار، ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رایانه و قطعات، ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار لوازم یدکی، ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار لوازم آرایشی و ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار گوشی، “تبلت” و تلفن همراه به طور قاچاق وارد کشور می شوند.

قائم وزیر صنعت در جای دیگری از سخنانش پرسیده است : معلوم نیست چرا برخی کالاهای قاچاق کشف شده مجدداً توسط سازمان اموال تملیکی در بازار به فروش می رسند، در حالی که مقابله با قاچاق برای جلوگیری از ضربه زدن به تولید داخلی است.

وی در پایان مجازات های جاری در ایران علیه قاچاق را مضحک خوانده و گفته است که این مجازات ها به هیچ وجه بازدارنده نیستند و احدی به دلیل ترس از آنها از قاچاق کالا چشم پوشی نمی کند.
قائم مقام وزیر صنعت به دیگر اقلام قاچاق نظیر قاچاق مواد غذایی، خودروهای لوکس، قاچاق سوخت و یا قاچاق دارو اشاره نکرد که ارزش آن به تنهایی بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد می شود. به گفتۀ علی شمس اردکانی پایه گذار و نخستین مدیر منطقۀ آزاد اقتصادی قشم، جمهوری اسلامی ایران عملاً به مناطق تحت نفوذ باندهای قاچاق تقسیم شده است. در حالی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارزش قاچاق در ایران را ۲۵ میلیارد دلار برآورد می کند، ناظران این برآورد را به هیچ وجه گویای واقعیت قاچاق در ایران نمی دانند.