یوکیا آمانو واگذاری هر گونه بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران را به این کشور تکذیب کرد

0
176

یوکیا آمانو با انتشار بیانیه ای آشفتگی خاطر خود را “ازاظهاراتی مبنی بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت انجام برخی بازرسیها [از مراکز هسته ای ایران] را به این کشور سپرده است” اعلام کرد. بگفتۀ رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، “این گونه اظهارات رویه ای را که ما برای انجام این ماموریت مهم اتخاذ کرده ایم، تحریف می کند”.

با این حال، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، خبر جزئیات توافق محرمانه ایران و آژانس درباره بازرسی از پارچین را که دیروز از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شده بود، تکذیب نکرد و فقط آن را “جنجال رسانه‌ای” خواند. وی گفت: “انتظار داریم که جنجال های رسانه ای تا روز اجرای توافق برجام و حتی بعد از ان هم ادامه پیدا کند”.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در وین، مقر این آژانس، در گفت‌وگو با خبرگزاری صداو سیمای جمهوری اسلامی، تأکید کرد که بخشی از ضمائم «نقشه راه» که میان ایران و آژانس به امضا رسیده درباره برخی از “ترتیبات خاص” است که این “ترتیبات خاص” محتویاتش محرمانه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ دیروز خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس اعلام کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی خود به ایران اجازه می دهد تا این کشور از کارشناسان مورد نظر خود برای بازرسی از مرکز نظامی پارچین استفاده کند.