گشایش دفتر “تجارت فرانسه” در تهران همزمان با سفر هیأت اقتصادی این کشور به ایران

0
188

هیأت بزرگ اقتصادی فرانسه به سرپرستی “استفان لوفُل”*، وزیر کشاورزی، به همراهی نمایندگان بیش از ١۵٠ شرکت و مؤسسه نفتی، تجاری و صنعتی فرانسه، در تهران با برخی از مقامات و مسئولان ایرانی دیدار کردند. این نخستین بار طی ١٢ سال گذشته است که یک هیأت اقتصادی شامل فعالان در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت، صنعت، کشاورزی، گردشگری، راه و ترابری و حمل و نقل هوایی، به منظور بررسی زمینه‌های همکاری میان دو کشور به ایران سفر می‌کنند.

دفتر نمایندگی “تجارت فرانسه” (بیزنس فرانس)*، صبح روز دوشنبه ٢١سپتامبر/ ۳٠ شهریور، با حضور “استفان لوفُل” وزیر کشاورزی فرانسه در تهران گشایش یافت. “بیزنس فرانس” وابسته به وزارت امور خارجه فرانسه با هدف اعمال حمایت‌های سیاسی و اقتصادی از شرکت‌ها و مؤسسات فرانسوی فعال در خارج از این کشور، فعالیت می کند.

در جریان سفر هیأت بزرگ اقتصادی فرانسه به ایران، در بخش همکاری‌های نفتی، شرکت نفتی توتال فرانسه پس از دیدار با مقامات صنعت نفت ایران نسبت به از سرگیری همکاری با ایران اعلام آمادگی نمود.

یک مقام مسئول در وزارت نفت ایران گفته است، با اجرای قراردادهای جدید با “توتال”، «فرصت‌ها و پروژه‌های اکتشاف، توسعه، نگهداشت، تولید و افزایش ظرفیت تولید در قالب جدیدی» ارائه خواهد شد.

عباس آخوندی، وزیر راه و ترابری هم از مذاکرات با شرکت‌های هواپیماسازی “بوئینگ” و “ایرباس”، بر سر خرید یا اجاره هواپیماهای جدید به منظور نوسازی صنعت هوایی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در مذاکرات میان وزیر راه و ترابری ایران و شرکت‌های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس، علاوه بر خرید یا اجاره هواپیماهای جدید، نیازهای صنعت هوایی ایران تا پنج سال آینده (سال ٢٠٢٠)، مورد بررسی قرار گرفت.

 دو کشور همچنین، در حوزه فعالیت‌های کشاورزی و امنیت غذایی، ۵ تفاهمنامه با هدف توسعه مناسبات دوجانبه و گسترش روابط، در بخش کشاورزی و تجارت محصولات کشاورزی به امضا رساندند.