گزارش گروسی: مذاکراتم با جمهوری اسلامی درباره مسائل پادمانی باقی‌مانده بی‌نتیجه بود

0
243

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس گفت: «علیرغم تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمان‌های باقی‌مانده جمهوری اسلامی که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه بود.»

اشاره آقای گروسی به گزارش‌هایی بود که پیشتر در اختیار نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام که در نشست فصلی مجازی شرکت کرده‌اند، گذاشته شده بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس با شرکت در نشستی با حضور خبرنگاران اذعان کرد که «با وجود تمام تلاش‌هایم، روز گذشته نتوانستیم به توافق برسیم.»

یورونیوز نوشت؛ آقای گروسی سپس تاکید کرد که آژانس خواهان احیای ظرفیت نظارت و بازرسی‌‌های مورد نیاز خود در ایران از جمله فعال شدن دوربین‌ها، رسیدگی به تجهیزات نصب شده آژانس و تعمیر آنها و نیز حل مسائل باقیمانده‌ در مسائل پادمانی است.

آقای گروسی دیروز و پریروز با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

راه‌اندازی دوباره دوربین‌های نظارتی تاسیسات هسته‌ای کرج که بخشی از فعالیت‌های سانتریفیوژهای پیشرفته جمهوری اسلامی و غنی‌سازی اورانیوم در آن انجام می‌شود، یکی از نقاط حساس روابط میان جمهوری اسلامی و آژانس در ماه‌های گذشته بوده است. دوربین‌های نظارتی در جریان یک عملیات «خرابکارانه» در این مرکز به شدت آسیب دید. جمهوری اسلامی از راه‌اندازی کامل این دوربین‌ها سر باز می‌زند.