تروئیکای اروپایی: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تهدیدی علیه جامعه جهانی است

0
226

سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان موسوم به «تروئیکای اروپایی» ضمن ابراز نگرانی شدید از شتاب چشمگیر و سیستماتیک فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در طی دو سال گذشته، از پیشرفت «دائم» و «غیرقابل برگشت» توانایی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داده و هشدار دادند که جامعه جهانی در معرض خطری جدی قرار گرفته است.

این سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای که چهارشنبه، 24 نوامبر، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد، تصریح کردند که غنی‌سازی 20 و 60 درصدی اورانیوم، هیچ توجیه غیرنظامی ندارد و اگر این غنی‌سازی ادامه پیدا کند، ذخایر «مواد شکافت‌پذیر» این کشور به اندازه‌ای است که بتوان «بیش از یک بمب اتمی تولید کرد.»

این کشورها در ادامه این بیانیه، از نصب زیرساخت‌های ماژولار سانتریفیوژهای پیشرفته و توسعه دانش تولید سلاح هسته‌ای جمهوری اسلامی به ویژه در زمینه تولید فلز اورانیوم ابراز نگرانی کردند.

به گفته تروئیکای اروپایی، شتاب بالای جمهوری اسلامی در این زمینه، ارزش بازگشت به برجام را کاهش داده است.

العربیه نوشت؛ در این بیانیه عنوان شده است که جمهوری اسلامی علاوه بر گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود، همکاری‌های حیاتی خود را با آژانس به میزان قابل توجهی کاهش داده و توانایی این نهاد در زمینه نظارت بر برنامه هسته‌ای این کشور را تضعیف کرده است.

بر اساس این بیانیه، جمهوری اسلامی به مدت 9 ماه همه اقدامات لازم جهت شفافیت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های خود در قالب برجام و «پروتکل الحاقی» را به حالت تعلیق درآورده است.

در بخش دیگری از این بیانیه، به فعالیت‌های جمهوری اسلامی در تاسیسات «تسا» در کرج نیز اشاره شده است. به گفته آژانس، علی‌رغم تفاهم صورت گرفته با جمهوری اسلامی در گفت‌وگوهای ماه سپتامبر، این کشور از دسترسی آژانس به تاسیسات تسا خودداری می‌کند.

فرانسه، بریتانیا و آلمان در این بیانیه، شکست جمهوری اسلامی در اجرای کامل برجام را «بسیار نگران‌کننده» خواندند و «حسن نیت» جمهوری اسلامی در این پرونده را زیر سوال بردند.

سه قدرت اروپایی با اشاره به محدودیت‌های فزاینده ایران علیه فعالیت‌های آژانس، از این نهاد به دلیل گزارش‌های مستقل و عینی تقدیر کرده و از انتشار عمومی آخرین گزارش فصلی آژانس درخصوص نظارت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های جمهوری اسلامی استقبال کرده است.

آن‌ها در این بیانیه از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا با همکاری کامل، دسترسی آژانس به مراکز هسته‌ای از جمله تاسیسات «تسا» را بازگردانند و در اسرع وقت به اجرای کامل روند توافق‌های نظارتی از جمله اجرای پروتکل الحاقی بازگردند.

تروئیکای اروپایی در انتهای این بیانیه اعلام کرده‌است که با حسن نیت به مذاکرات وین بازخواهد گشت و دور جدید مذاکرات را «از جایی که در آخرین دور متوقف شده بود، ادامه دهد.»