گزارش‌گران بدون‌مرز نرگس محمدی از ایران را به عنوان “قهرمانان خبررسانی” برگزید

0
157

سازمان گزارش‌گران بدون‌مرز، در آستانۀ روز جهانی آزادی مطبوعات، چهار تن از تلاشگران عرصۀ مطبوعات در جهان را با عنوان “قهرمانان خبررسانی” سال ۲۰۱۶ معرفی کرد و در مراسمی که روز دوشنبه ۲ ماه مه/ ۱۳اردیبهشت در پاریس برگزار شد از‌ آنان قدردانی بعمل آورد.

در این مراسم شهردار پاریس خانم “اَن ایدالگو”، پایتخت فرانسه را پشتیبان آزادی‌ها در جهان خواند و حمایت خود را از همۀ کسانی که برای آزادی بیان تلاش می کنند، اعلام داشت.

وی مدال شهر پاریس را به روزنامه نگاران برگزیده اهدا کرد، تلاش آنان را ستود و گفت دروازه‌های پایتخت فرانسه همواره بروی آنان گشوده است.

اگر “نرگس محمدی” روزنامه نگار، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در‌ایران و “جان دوندار” مدیر روزنامۀ جمهوریّت در ترکیه، بدلیل ممنوعیت خروج از کشور از شرکت دراین گردهمائی باز ماندند، “لطف‌الله نجفی‌زاده” رئیس گروه مطبوعاتی طلوع نیوز درافغانستان و “آنتوان کَبوراهه” رئیس هفته‌نامۀ ایواچو در کشور آفریقائی بروندی، در این مراسم حاضر بودند.

خانم نرگس محمدی در پیام ارسالی خود به این گردهمائی به دشواریِ کار خبر رسانی در ایران اشاره کرده و نوشته بود مطبوعات داخل کشور به دلیل خطراتی که آنها را تهدید می کند، از درج اخبار و افکار مدافعان حقوق و آزادی‌ها باز می مانند و هنگامی که سخن کنشگران این عرصه‌ها در مطبوعات خارج از کشور بازتاب می یابد، آنان به اتهامات مختلف مورد پیگرد قرار می گیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ تقی رحمانی که به نمایندگی از سوی همسر خود خانم نرگس محمدی، در این بزرگداشت شرکت کرده بود گفت «هر چند همسرش و تلاش گران بسیار دیگری در بند بسر میبرند، اما دیوار‌های زندانی که آنان را از آزادی محروم کرده است بدلیل استواری یک جامعۀ مدنی پویا ترک برداشته است».