ایران خون می دهد، تا اسد بماند؛ از شهریور ماه ۲۸۰ نفر کشته شده اند

0
221

یک موسسه تحقیقاتی می گوید از سپتامبر گذشته تاکنون بیش از  ۲۸۰ نفر از نظامیان ایران در سوریه کشته شده اند. مرکز مطالعات استراتژیک لوانت (المشرق) در لبنان، این گزارش را به تازگی منتشر کرده است.

به گفته این مرکز، شمار چشمگیر نظامیان کشته شده ایران در سوریه نشان دهنده اهمیتی است که ایران برای حفظ بشار اسد در قدرت قائل شده است.

مرکز مطالعات استراتژیک لوانت می گوید حضور عوامل ایران همچنین نشان می دهد که این کشور حاضر است با نظامیان خود، جای ارتش رو به تجزیه سوریه را بگیرد.

مایکل هورویتز، تحلیلگر مسائل ژئوپلیتیک و امنیتی می گوید نیروهای ایرانی تنها به عنوان مشاوران نظامی عمل نمی کنند بلکه آنها در صفوف نیروهای رژیم سوریه فعالند. به گفته او، “در حقیقت نظامیان ایران در اطراف حلب متمرکز شده اند، جایی که در تمامی نبردهای بشار اسد جنگیده اند.”

مایکل هورویتز در اظهاراتش که در بخش انگلیسی صدای آمریکا نیز منتشر شده، می گوید: “در حقیقت نظامیان ایران بیشتر به جای اینکه مشاور باشند، نوک پیکان هستند.”

بر اساس گزارش تحقیقاتی مرکز مطالعات استراتژیک لوانت، دو ماه برای نیروهای ایرانی در سوریه بیشتر از سایر ماه ها مرگبار بوده است که هر دو با درگیری های حلب و اطراف آن به طور مستقیم در ارتباطند.

به گفته این مرکز، ۵۰ نیروی ایرانی در تازه ترین ضدحمله این کشور که ماه گذشته در جنوب حلب انجام داد، کشته شدند. تنها در ماه فوریه سال جاری، تعداد کشته شدگان بیشتر شد و ۶۴ نیروی ایران کشته شدند که از این تعداد، ۵۱ نفر آنها طی ۱۰ روز که با حمله ای در شمال حلب مصادف بود، کشته شدند.

یک مقام اطلاعاتی ایالات متحده به صدای آمریکا گفته است که ایران به بیرون کشیدن نیروهای نخبه خود و جایگزین کردن آنها با نیروهای رده پایین تر ادامه می دهد. این روند از ماه گذشته میلادی و همزمان با افزایش تلاش های ایران در پی تصمیم روسیه در ماه مارس برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه، آغاز شده است.

روسیه از خروج  بخشی از نیروی هوایی خود از سوریه خبر داده و همین امر ممکن است ضعف نیروهای ایرانی را آشکار کرده باشد؛ چرا که به گفته مایکل هورویتز کارشناس و تحلیلگر موسسه تحقیقات استراتژیک لوانت، “بدون پشتیبانی هوایی روسیه به نظر می رسد که تاثیر نیروهای ایران، عمده نیست و بلکه حاشیه ای است.”

او گفت: “پس از آنکه روسیه پشتیبانی هوایی خود را کاهش داد، ایران در جریان تلاش برای انجام یک ضدحمله در جنوب حلب، بیش از ۴۰ نیروی خود را از دست داد، و با این حال نتوانست دستاوردهای (ارضی) اپوزیسیون را در منطقه تغییر دهد.” این در حالی است که در زمان پشتیبانی هوایی روسیه  در حمله تحت رهبری ایران در شمال حلب در ماه فوریه، نیروهای دولتی توانستند خط اصلی ارسال کمک ها به نیروهای اپوزیسیون را قطع کنند.

این تحلیگر می گوید شمار کمتر نیروهای کشته شده ایران در زمانی که روسیه عملیات بازپس گیری پالمیرا از پیکارجویان داعش را رهبری کرد، نشان می دهد که یا نیروهای ایرانی از پشتیبانی هلیکوپترهای جنگی روسیه نفع زیادی بردند، یا اینکه آنها در آن عملیات نقش کوچکی داشتند.

به گزارش صدای آمریکا؛ در همین حال، خبرگزاری رویترز روز سه شنبه گزارش داد که شورشیان مخالف دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمله جدیدی را در منطقه حلب آغاز کردند.

شهر حلب در شمال سوریه، بین نیروهای دولتی و اپوزیسیون تقسیم شده است.