کهکشان راه شیری همسایه خود را بلعیده است!

0
354

پژوهشگران اخیرا دریافته‌اند ۱۰ میلیارد سال پیش کهکشان راه شیری کهکشان همسایه خود به نام “گایا انسلادوس”(Gaia-Enceladus) را بلعیده است.

 بنا بر مطالعات جدید کهکشان راه شیری یک و نیم تن از جرم فعلی خود را ۱۰ میلیارد سال پیش که در قالب یک کهکشان جدا محسوب می‌شده، بلعیده است.

پژوهشگران این موضوع را زمانی که بر روی یک مطالعه برای بررسی سن ستاره‌های کهکشان‌های بزرگ متمرکز بودند، دریافتند.

کهکشان‌های کوچک‌تر اغلب ادغام می‌شوند تا کهکشان‌های بزرگ‌تر را ایجاد کنند؛ اما زمانی که این اتفاق در کهکشان راه شیری رخ می‌دهد، تعجب آور است.

“کارمه گالارت” از موسسه “Instituto de Astrofisica de Canarias” در اسپانیا و همکارانش تصویری دقیق از توزیع سن ستاره‌ها در دیسک فعلی و هاله داخلی کهکشان راه شیری توسعه دادند و دریافتند سن اکثر ستاره‌ها در هاله‌ای از کهکشان راه شیریِ نزدیک به خورشید، تا ۱۰ میلیارد سال است. آنها دریافتند کهکشان گایاانسلادوس ۲۵ درصد اندازه کهکشان راه شیری بوده است.

به گفته پژوهشگران کهکشان گایاانسلادوس حدود ۱۰ میلیارد سال قبل با کهکشان راه شیری برخورد کرده است و این موضوع سبب بلعیده شدن آن توسط کهکشان راه شیری بوده است.

پژوهشگران با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی”گایا” موفق به تعیین سن دقیق، موقعیت، درخشندگی و فواصل ستاره‌های کهکشان راه شیری شده‌اند. گایا(Gaia) یک تلسکوپ فضایی است که در سال ۲۰۱۳ توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) راه‌اندازی شده و انتظار می‌رود مأموریت آن تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد. این تلسکوپ فضایی برای اخترسنجی با دقت بی‌سابقه‌ای از موقعیت‌ها، فاصله‌ها و حرکت‌ها طراحی شده‌ است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، هدف از مأموریت این رصدخانه فضایی، ایجاد یک فهرست سه بعدی از حدود یک میلیارد اجرام سماوی، عمدتاً ستارگان است. علاوه بر ستارگان انتظار می‌رود گایا تا ده‌ها هزار سیاره فراخورشیدی هم‌اندازه مشتری را فراتر از منظومه شمسی، اختروش‌ها و ده‌ها هزار سیارک جدید و دنباله‌دار در منظومه شمسی شناسایی کند.