کنگره آمریکا منع فروش بوئینگ به ایران را تصویب کرد

0
150

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب لایحه ای فروش هواپیماهای مسافربری “بوئینگ” را به ایران ممنوع اعلام کرد. پیشتر شرکت هواپیماسازی “بوئینگ” گفته بود که با موافقت دولت واشنگتن یک تفاهم نامۀ فروش ۱۰۹ فروند هواپیمای مسافربری به ایران را امضا کرده است، اما، اجرای این تفاهم نامه نیازمند موافقت نهایی دولت آمریکا به ویژه خزانه داری این کشور است.

اکنون بعید به نظر می رسد که حتی شرکت اروپایی “ایرباس” نیز بتواند قرارداد فروش ۱۱۸ فروند هواپیمای مسافربری به ایران را اجرا کند، زیرا، ۱۰ درصد تجهیزات فنی هواپیماهای ساخت “ایرباس” نیز متعلق به آمریکا است و در نتیجه بدون موافقت این کشور فروش هواپیماهای ایرباس به ایران نیز ممکن نخواهد بود.
خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، دولت باراک اوباما، پیش از این گفته بود مصوباتی را که مانع از اجرای توافق اتمی با ایران شوند، وتو خواهد کرد. با این حال، نمایندگان کنگره گفته اند که هواپیماهای “بوئینگ” می توانند از سوی سپاه پاسداران ایران مورد استفاده قرار بگیرند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان، جمهوری اسلامی ماه قبل رسما تایید کرد که برای خریداری هواپیما با بوئینگ به توافق رسیده است.

پیتر روسکام، نماینده اهل ایلینوی که تهیه کننده این متمم ها بود گفت که این هواپیماهای مسافربری ممکن است مورد استفاده سپاه پاسداران ایران قرار گیرد.

وی گفت:‌ “دادن این نوع هواپیماها به رژیم ایران به این معنی است که کالایی در اختیار آنها می گذاریم که می تواند برای مقاصد نظامی استفاده شود.”

او بیان نمود که می توان هواپیماهای بوئینگ را طوری بازطراحی کرد که ۱۰۰ موشک بالستیک یا ۱۵ هزار گلوله آرپی‌جی را حمل کنند.

نمایندگان دموکرات کنگرۀ آمریکا گفته اند که طرح ممنوعیت فروش هواپیماهای “بوئینگ” به ایران برهم زنندۀ توافق اتمی با این کشور است. نمایندگان جمهوری خواه آمریکا از آغاز مخالفت خود را با توافق اتمی با ایران اعلام کرده بودند.