کنگره آمریکا اذیت و آزار بهاییان توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرد

0
109

نمایندگان کنگره آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کردند که در آن اذیت و آزار بهاییان توسط رژیم جمهوری اسلامی محکوم شده و از دولت جمهوری اسلامی خواسته شده به رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه بهاییان پایان دهد و به حقوق دگراندیشان احترام بگذارد.

کنگره آمریکا روز دوشنبه ۷ دسامبر قطعنامه‌ای را در محکومیت اذیت و آزار بهاییان توسط رژیم جمهوری اسلامی تصویب کرد. قطعنامه ۸۲۳ که فراحزبی است و نمایندگان هردو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آن را امضا کرده‌اند از رژیم جمهوری اسلامی خواسته تمامی زندانیان بهایی را آزاد کند و به “کارزار دولتی تعقیب” علیه آنان پایان دهد و نیز سیاست تبعیض علیه بهاییان را کنار بگذارد.

این قطعنامه از سوی تد دویچ نماینده دموکرات کنگره تهیه شده و ۹۳ نماینده دیگر از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از آن حمایت کرده‌اند.

تد دویچ درباره تصویب این قطعنامه گفته است: «امروز همکاران من با من همراه شدند تا رکورد وحشتناک نقض حقوق بشر در رژیم جمهوری اسلامی و فشار غیرقانونی بر مردم خودش را محکوم کنند. اقدامات رژیم در نقض آزادی مذهب و فشار بر اقلیت‌هایی مانند بهاییان باید خاتمه یابد.»

این نماینده دموکرات کنگره آمریکا تصریح کرده: «این قطعنامه یک پیام روشن دارد: اعمال رژیم نقض اصول و ارزش‌هایی هستند که کشور ما آنها مهم می‌داند. من مفتخرم که این قطعنامه را تهیه کرده‌ام؛ قطعنامه‌ای که در آن فشارهای دولتی بر بهاییان محکوم شده و تصویب آن را در مجلس نمایندگان تحسین می‌کنم.»

دور جدید آزار بهاییان

این قطعنامه هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی از دور جدید اذیت و آزار بهاییان توسط جمهوری اسلامی تصویب شده است. آزار بهاییان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تشدید شد و در همان ماه‌های آغازین پس از انقلاب صدها بهایی اعدام و شکنجه شدند.

در سال‌های اخیر نیز رژیم جمهوری اسلامی از ادامه تحصیل بهاییان جلوگیری کرده و آنها را از داشتن مشاغل دولتی محروم کرده است و تنها ۲۵ رشته شغلی را برای بهاییان مجاز اعلام کرده است. همچنین به بازداشت‌های خودسرانه پیروان آیین بهاییت و صدور احکام زندان برای آنان ادامه می‌دهد.

مدیر دفتر بهاییان در آمریکا از تصویب این قطعنامه “در زمانی خاص برای بهاییان ایران” قدردانی کرده و گفته است: «در اواخر نوامبر ماموران دولتی به حداقل ۲۰ خانه و مغازه بهاییان در سراسر ایران یورش بردند و کلیه وسایل آنها را از جمله کامپیوتر، گوشی‌های موبایل و سایر لوازم شخصی را ضبط کردند. در ماه اکتبر خانه ۲۷ بهایی در روستای ایول در مازندران با حکم دادگاه استان مصادره شد و این آخرین اقدام در یک رشته عملیات برای حذف بهاییان در این منطقه بود.»

آنتونی وانس همچنین گفته که از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا روند دادرسی‌های کیفری و صدور حکم علیه بهاییان شتاب گرفته است. این در حالی است که زندانیان بهایی که از قبل در زندان بودند با خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در زندان‌های رژیم جمهوری اسلامی روبرو هستند.

دویچه وله نوشت؛ مدیر دفتر بهاییان در آمریکا اضافه کرده: «تعقیب، بازداشت و زندانی کردن یک اقلیت مسالمت‌جو تنها به خاطر باورهای دینی در هر زمانی یک بیدادگری اخلاقی و در زمان شیوع پاندمی برابر با وحشیگری و بربرمنشی است.»