آمریکا شبه‌نظاميان حوثی‌ را جزو نهادهای با «نگرانی ويژه» رده‌بندى كرد

0
158

مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه 8 دسامبر 2020 ،شبه نظامیان کودتاگر حوثی را جزو نهادهای با «نگرانى ویژه» طبقه بندی کرد.

پیش رسانه‌های غربی اعلام کرده بودند که ایالات متحده آمریکا شبه نظامیان حوثی‌ را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام خواهد کرد اما به دلیل فشار نهادهای وابسته سازمان ملل برای رساندن کمک‌های غذایی به مناطق تحت کنترل آنها این موضوع به تاخیر افتاد.

واشنگتن حوثی‌ها، جنبش تندرو الشباب در سومالی، القاعده، بوکوحرام، جبهه تحریر الشام، داعش و طالبان را در جز نهادهای با «نگرانی ویژه» که باید تحت کنترل باشند، طبقه بندی کرد.

ایالات متحده همزمان نام سودان و ازبكستان را از لیست کشورهای تحت کنترل ویژه حذف کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت، حذف نام این دو کشور در واکنش به تغییرات داخلی این کشورها و پیشرفت بزرگی كه دولت‌های دو كشور انجام داده‌اند، صورت می‌گیرد.

مجله «فارین پولیسی» روز چهارشنبه 18 نوامبر ماه گذشته اعلام کرد سازمان ملل متحد در آستانه تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر قرار دادن شبه‌نظامیان حوثی در لیست سازمان‌های تروریستی، به منظور پیشگیری از هر گونه واکنش احتمالی این گروه شبه‌نظامی یمنی مورد حمایت رژیم جمهوری اسلامی، کارمندان آمریکایی‌اش و برخی از کارکنان سازمان‌های غیر دولتی را به طور موقت به خارج از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حوثی انتقال داده است.

بنا به گزارش «فارین پولیسی» این اقدام سازمان ملل پیش از تصمیم آمریکا برای «سازمان تروریستی» قلمداد کردن شبه‌نظامیان حوثی صورت می‌گیرد.

مجله فارین پولیسی چند روز پیش نیز در این‌باره اعلام کرده بود که دولت ایالات متحده آمریکا در حال آمادگی است تا پیش از ترک قدرت از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، شبه‌نظامیان حوثی یمن را در لیست «سازمان‌های تروریستی» قرار دهد.

در حالی که سازمان ملل متحد و آژانس‌های بین‌المللی امدادرسان در یمن تلاش می‌کنند تا دولت ترامپ را از «سازمان تروریستی» قلمداد کردن حوثی‌ها بازدارند، این تصمیم قریب الوقوع در راستای راهبرد مقابله با رژیم جمهوری اسلامی اما پیروزی دیگری برای مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده محسوب می‌شود که طی هفته جاری مشغول دیدار از اسرائیل، سعودی و امارات است.

در همین راستا مجله فارین پولیسی از یک منبع دیپلماتیک نقل کرده که گفته:« آنها از مدت‌ها پیش به چنین چیزی فکر می‌کردند، اما پمپئو اکنون خواهان تسریع در این روند است که از مدتی پیش به عنوان بخشی از رویکرد سرزمین سوخته از سوی دولت آمریکا دنبال می‌شود».

العربیه نوشت؛ این در حالی است که دیگر منابع دیپلماتیک نیز اشاره کردند مارتن گریفتس فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن طی هفته‌های اخیر برای بازداشتن ایالات متحده از این رویکرد فشار می‌آورد و در این راستا از آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل خواسته تا برای تاثیرگذاری بر مایک پمپئو دخالت کند.