کشف دم دایناسور در کهربا

0
232

دانشمندان موفق به کشف دم دایناسور پرداری در کهربا شدند. این کهربا پرهای کوچک و ظریف دم این دایناسور را به نمایش گذاشته است.

دانشمندان تکه‌ای از دم یک دایناسور 99 میلیون ساله را در کهربا پیدا کرده‌اند؛ این تکه از دم شامل استخوان، بافت و پر می‌شود. این کهربا جلا خورده بود و آماده تبدیل به جواهر بود که دانشمندان متوجه وجود گنجینه بزرگ‌تری در آن شدند: پرهای اولین دایناسور.

دانشمندان معتقدند که این دم متعلق به یک «کوئلوروسور» جوان است که دایناسوری به اندازه گنجشک بوده است.

پرفسور مایک بنتون، یکی از سرپرستان این مطالعه، می‌گوید: «می‌توان تمام جزئیات دم دایناسور، از استخوان و گوشت گرفته تا پوست و پر آن، را به وضوح دید. این اکتشاف شگفتی‌های زیادی را به ارمغان آورده است؛ تصور کنید چگونه دم این موجود کوچک درون صمغ درخت گیر افتاده است. احتمالا این دایناسور بعد از این که دمش درون صمغ گیر افتاده، نتوانسته خودش را از بند رها کند و مرده است».

دم باریک و بلند این دایناسور از قسمت میانی تا انتهایی شامل هشت مهره می‌شود. برخلاف پرندگان ماقبل تاریخی و امروزی که دارای مجموعه‌ای از مهره‌های به‌چسبیده به نام «پیگواستایل» هستند، مهره‌های دم این دایناسور به صورت بند بند بوده است.

محور مرکزی پرهای دایناسور ضعیف بودند که این امر نشان می‌دهد پرها بیشتر حالت تزئینی داشتند تا این که برای پرواز استفاده شوند. به گفته دانشمندان، اگر تمام طول دم این دایناسور با پرهای از نوع مشابه پوشانده شده باشد، این دایناسور به احتمال زیاد قادر به پرواز کردن بوده است».

به گزارش آنا از PopularMechanics، این کهربا در معدنی در شمال میانمار پیدا شده است؛ منطقه‌ای پوشش گیاهی و حیوانی غنی از دوره کرتاسه دارد که اکثر آنها در کهربا حفظ شده‌اند. تکه‌های بزرگ کهربا معمولا به قطعات کوچک شکسته می‌شوند تا به جواهر تبدیل شوند اما دانشمندان امیدوارند که نمونه‌های کامل‌تری از حیوانات را پیدا کنند. ممکن است برخی از این کهرباها نحوه آرایش پر در سراسر بدن دایناسورها را نشان بدهد یا بافت‌های نرمی را حفظ کرده باشند که معمولا زود تجزیه می‌شوند.