کشف دست مومیایی‌شده کودک 150 ساله در مجارستان

0
141

دانشمندان دست مومیایی‌شده یک کودک باستانی را در مجارستان پیدا کردند؛ به گفته باستان‌شناسان قدمت این دست مومیایی 150 سال است.

در سال 2005، دانشمندان در حال بررسی جعبه‌ای از بقایای کشف شده در قبرستان قرون وسطایی در مجارستان بودند که متوجه چیز عجیبی شدند: دست کوچک مومیایی‌شده یک نوزاد و سایه سبز رنگ روی آن.

تنها پس از پیدا کردن تکه‌های دیگر پازل و کنار هم قرار دادن آنها، جانوس بالازس از دانشگاه سگد و همکارانش دریافتند که این دست طی فرآیندی نادر مومیایی شده است. دست این نوزاد 150 ساله از طریق مس مومیایی شده است.

این فرآیند مومیایی نادر به دلیل سکه‌ای که در کف دستش گذاشته شده، رخ داده است؛ احتمالا این سکه برای سفر به دنیای بعد از مرگ در دست این کودک گذاشته شده است.

پیدا کردن استخوان‌های سبز رنگ اتفاق نادری نیست. جواهرات مسی و وسایل تزئینی دیگر می‌توانند رنگ اسکلت را عوض کنند؛ این اتفاق به دلیل نشستن فلز اکسیدشده روی استخوان رخ می‌دهد.

بخش بزرگی از اسکلت کوچک این نوزاد به رنگ سبز درآمده بود. بنابراین احتمال این که به همراه برنز یا مس به خاک سپرده شده باشد، زیاد است.
به گفته متخصصان، این نوزاد چنان کوچک است که احتمالا زودرس بوده است و مدت کوتاهی بعد یا قبل از تولد از دنیا رفته است. آنالیز شیمیایی از استخوان‌های این نوزاد نشان می‌دهد که سطح مس آنها بسیار بالاتر از مقدار معمول است؛ تقریبا 500 برابر غلطت نرمال. با این حال هنوز مشخص نبود چرا سطح مس اینقدر بالاست یا چرا تنها یک دست این نوزاد مومیایی شده است.

636632011727923428

دست مومیایی‌شده این نوزاد

دانشمندان متوجه شدند که اشیای دیگری که در این حفاری کشف شده بودند، در موزه‌ای در آن نزدیکی به نمایش گذاشته شده است. تکه‌هایی دیگر این معما در یکی از جعبه‌ها قرار داشت: یک ظرف سرامیکی (که معمولا به عنوان ظرف تدفینی از آن استفاده می‌شود) و یک سکه مسی پوسیده که به طور کامل در کف دست کوچک نوزاد جای می‌گرفت.
به گزارش آنا از ScienceAlert، به گفته دانشمندان، اطلاعات قوم‌نگاری نشان می‌دهد که این نوزاد قبل از این که غسل تعمید داده شود از دنیا رفته است. جسد کوچک این نوزاد زودرس در پارچه‌ای قرار پیچانده شده و درون ظرف تدفینی یا جعبه‌ای چوبی گذاشته شده و در قبرستانی در نزدیکی خرابه‌های یک کلیسای قرون وسطایی رها شده است.