کشف بقایای موجودی مارمولک مانند

0
379

محققان بقایای فسیل یک موجود مارمولک مانند را کشف کرده‌اند که پیوند گم‌شده میان پستانداران و ماهی‌هاست.

دانشمندان فسیل موجود کوچک مارمولک مانندی را پیدا کرده‌اند که از اجداد مشترک پستانداران و ماهی‌ها است. این موجود که «تاینی» (کوچک) نام دارد در مرزهای شرقی اسکاتلند پیدا شده است. بقایای فسیلی تاینی در یک تکه سنگ کوچک‌تر از مشت دست انسان کشف شده است.

تاینی یکی از اولین موجودات چهار پایی است که به خشکی پا گذاشت و تبدیل به یکی از اجداد پستانداران شد. فسیل این موجود، شکاف زمانی 15 میلیون ساله تبدیل ماهی‌ها به موجودات خشکی را پر کرد.

636445245804422091

تصویر شبیه‌سازی شده تاینی

فسیل تاینی یکی از هزاران فسیلی است که در مرزهای اسکاتلند پیدا شده است. 360 تا 345 میلیون سال قبل، اسکاتلند محل بسیار متفاوتی بوده است. زمانی که بسیاری از قاره‌ها هنوز بهم متصل بودند، اسکاتلند نزدیک به استوا بود. در آن زمان سرزمین اسکاتلند گرم و مرطوب بود و خشکسالی و سیل را نیز تجربه کرده بود.

اسکاتلند محلی است که چهاراندامان، حیواناتی که چهار دست و پا دارند، پا به خشکی گذاشتند و رویداد انقلابی را رقم زدند. دانشمندان به دلیل شکاف زمانی 15 میلیون ساله در تاریخچه فسیلی، نمی‌دانستند که دقیقا چه اتفاقی افتاده است چراکه فسیل هیچ چهاراندام متعلق به آن دوره، پیدا نشده بود. بنابراین هیچ مدرکی وجود نداشت که نشان بدهد ماهی‌ها به چهاراندامان تبدیل شده‌‌اند و به خشکی آمده‌اند.

636445245771765711

فسیل تیکتالیک

 

البته فسیل «تیکتالیک»، یک گونه منقرض‌شده از ماهی‌های گوشتی‌باله که حدود 375 میلیون سال قبل زندگی می‌کرده است، کشف شد. دانشمندان تا همین اواخر براین باور بودند که تیکتالیک بهترین گونه بین ماهی و چهاراندامان خشکی بوده است.

استن وود، کاوشگر، با حفاری در مرزهای اسکاتلند فسیل این موجود چهار اندام را پیدا کرد که به رمز و رازهای تکاملی پایان داد.

به گزارش آنا به نقل از DailyMail، البته هنوز مشخص نیست که چرا موجودات از آب به زمین نقل مکان کردند اما با هر کشف جدید دانشمندان یک قدم پاسخ این سوال نزدیک‌تر می‌شوند.