کشف جنگجوی باستانی که با تیری در ستون فقراتش زنده ماند

0
227

باستان‌شناسان با بررسی استخوان‌های یک جنگجوی عشایر مربوط به قرن نهم قبل از میلاد، سر یک تیر برنزی را در مهره ستون فقرات آن پیدا کردند.

 در سال 2015، گزارش شد که سر پیکانی از جنس برنز در ستون فقرات یک جنگجو پیدا شده است. در حالی که جراحتی مانند این، کشنده است اما به نظر می‌رسد که این جنگجوی باستانی برای چند ماه یا چند سال جان سالم به در برده است.

مهره کمر و تیر برنزی مورد مطالعه قرار گرفتند تا دانشمندان اطلاعات بیشتری درباره آنچه اتفاق افتاده است، به دست بیاورند.

در سال 2011، یک «کوگان»، گودال تدفینی، در قزاقستان مرکزی کشف شد. این قبر در گذشته غارت شده بود و باستان‌شناسان تنها توانستند چند قطعه استخوان انسان از جمله مهره ستون فقرات مذکو، چند دنده و چند استخوان قفسه سینه پیدا کنند. ساختار و ویژگی‌های این آرامگاه نشان می‌دهد که این ساختمان متعلق به اشراف‌زادگان یا روشنفکران جامعه «ساکا» بوده است.

636443735136343226

«ساکاها» یا «سکاها» نام عشایر آسیای مرکزی است. این قوم تا قرن نهم قبل از میلاد مسیح برابر با عصر آهن اروپاییان وجود داشته‌اند. البته تا قرن بیستم، بیشتر اطلاعاتی که از ساکاها داشتیم بر مبنای نوشته‌های هرودرت، تاریخ‌نویس یونان باستان، بود.

هرودرت اطلاعات زیادی درباره عشایر ساکا برای خوانندگان فراهم کرده است. برای مثال تفاوت قبیله‌های مردم ساکا را توضیح می‌دهد و همچنین از آداب و رسوم و نحوه زندگی این قوم عشایر می‌نویسد.

استخوان‌های کشف شده در حفاری‌ کورگان، در گورستان «کیوتاس»، ایده‌های جالبی درباره زندگی مردم ساکا برای باستان‌شناسان به ارمغان آورد. این استخوان‌ها متعلق به یک مرد 24 تا 45 ساله بوده که 174 سانتی‌متر قد داشته است. به گفته باستان‌شناسان، شکننده‌ترین استخوان، مهره ستون فقرات بوده است.

636443735111811878

به گزارش آنا به نقل از AncientOrigins، با چشم غیرمسلح نیز می‌توان دید که چگونه نوک و انتهای سر پیکان به استخوان نفوذ کرده است. مشخص شد که تیر، استخوان را از سمت راست به چپ و از سمت بالا با استخوان برخورد کرده است. اسکن‌ها از شکل این تیر مشخص کرد که این تیر کاربرد نظامی داشته است. همچنین رادیوگرافی‌ها از نوک تیر نشان داد که این تیر از آلیاژ مس با محتوای قلع یا برنز بالا ساخته شده است.