کره جنوبی خرید نفت از قزاقستان، روسیه و قطر را جایگزین خرید نفت از جمهوری اسلامی کرد

0
221

واردات نفت کره جنوبی از دولت جمهوری اسلامی در دو ماه منتهی به از سرگیری تحریم‌ جمهوری اسلامی به صفر رسید. اما احتمال از سرگیری واردات وجود دارد.

آمار منتشر شده توسط گمرک کره جنوبی نشان می‌دهد که با نزدیک شدن زمان از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، آن کشور خرید نفت و میعانات گازی از جمهوری اسلامی را در دو ماه سپتامبر و اکتبر کاملا متوقف کرد و به صفر رساند. تحریم‌های ایالات متحده شامل تحریم نفتی از روز ٤ نوامبر به اجرا درآمد.

این نخستین بار طی شش سال گذشته بود که کره جنوبی خرید نفت از جمهوری اسلامی را کاملا متوقف کرد. به نظر می‌رسد که از آنجا که واردکنندگان کره جنوبی نسبت به دریافت معافیت از تحریم نفتی جمهوری اسلامی اطمینان لازم را نداشتند، به منظور اطمینان از ثبات تحویل نفت، از دو ماه قبل از اجرایی شدن تحریم ها در صدد یافتن منابع جایگزین برای نفت جمهوری اسلامی برآمدند.

پس از اجرایی شدن تحریم‌ها، ایالات متحده هشت کشور از جمله کره جنوبی را به مدت شش ماه از تحریم‌ها معاف کرده بودند. این کشورها طی مدت شش ماه که اکنون تمام شد می‌توانستند بدون برخورد با اقدامات تنبیهی ایالات متحده، در این مدت مقادیر مشخصی نفت از جمهوری اسلامی خریداری کنند.

مقامات آمریکایی گفتند که به این دلیل با معافیت این کشورها موافقت کردند که مایل نبودند تحریم جمهوری اسلامی به “دوستان” آنان زیان برساند. با نزدیک شدن زمان تحریم‌ها، دولت جمهوری اسلامی نفت صادراتی را با تخفیف و شرایط آسان در اختیار خریداران قرار می‌داد و علاوه بر این، در حالیکه بهای نفت خام رو به افزایش بود، خریداران عمده نفت جمهوری اسلامی نمی‌توانستند به سرعت سایر فروشندگان نفت را جایگزین جمهوری اسلامی کنند.

به گزارش العربیه؛ اما اکنون که آمریکا معافیت 6 ماهه را تمدید نکرده و برای به صفر رساندن نفت جمهوری اسلامی گام برداشته است، کره جنوبی جایگزین‌هایی مانند روسیه، قطر و قزاقستان برای نفت جمهوری اسلامی پیدا کرده است.