پرزیدنت ترامپ: ایالات متحده به دنبال «تغییر رژیم» در ایران نیست

0
197

پرزیدنت ترامپ اعلام کرد که آمریکا قصد تغییر رژیم در ایران یا صدمه زدن به آن کشور را ندارد، بلکه تنها می‌خواهد از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی جلوگیری کند.

رئیس جمهوری آمریکا که این نظر را در توکیو و در آخرین روز از سفر به ژاپن بیان می کرد، بار دیگر گفت که به نظر او مقام‌های جمهوری اسلامی به دنبال پیدا کردن راهی برای گفتگو با واشنگتن هستند.

رئیس جمهوری آمریکا پس از صرف ناهار کاری دوشنبه ۶ خرداد با شیزو آبه نخست وزیر ژاپن، در کنفرانس خبری مشترک به تفصیل در مورد جمهوری اسلامی صحبت کرد.

او گفت: «توافق مصیبت بار با جمهوری اسلامی را ببینید! نگاه کنید چه به سر منطقه و ایران آمده است. وقتی من به ریاست جمهوری رسیدم، جمهوری اسلامی و عوامل نیابتی‌اش عامل تقریبا تمام جنگ‌ها و خونریزی‌ها در سوریه و یمن بودند. اما از خیلی جاها عقب نشینی کرده اند، چون وضعیت اقتصادی بسیار بدی دارند. تحریم‌های کمرشکنی علیه جمهوری اسلامی برقرار کرده ایم که در تاریخ سابقه ندارد. علاوه بر نفت، فولاد و مس را هم به تحریم‌ها اضافه کرده‌ایم. اما من اصلاً نمی‌خواهم به ایران صدمه بزنم. تنها می‌خواهم از دستیابی‌ جمهوری اسلامی به سلاح اتمی جلوگیری کنم.»

پرزیدنت ترامپ اضافه کرد: «برای چندمین بار می‌گویم جمهوری اسلامی در تمام زمینه‌ها قابلیت‌های بسیاری دارد و من می‌خواهم شاهد شکوفایی اقتصادی آن کشور باشم. به صراحت می گویم ما در پی تغییر رژیم در ایران نیستیم. توافق جمهوری اسلامی با دولت پیشین آمریکا تنها دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی را به تعویق می انداخت. این از نظر من غیرقابل قبول است و باید برای توافق جدید گفتگو کنیم.»

با این حال، آقای ترامپ تاکید کرد که در پی جنگ با جمهوری اسلامی نیست، و امکانات بالقوه ایران را برای پیشرفت و شکوفایی مطرح کرد .

به گزارش صدای آمریکا؛ او گفت: «خیلی از ایرانی‌ها را می شناسم. مردمان خوبی هستند و ایران هم با همان رهبری، بالقوه می‌تواند تبدیل به کشور بزرگی بشود.»