چگونه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با تصاویر و هوش مصنوعی ردیابی می‌شود؟

0
252

بر اساس تجزیه و تحلیل‌های اخیر «مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی»، جمهوری اسلامی 18 تا 24 ماه تا تکمیل یک مرکز تولید سانتریفیوژ زیرزمینی در تاسیسات هسته‌ای نطنز فاصله دارد.

به گزارش «دیفنس وان»، این تحلیل‌ نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی قادر خواهد بود توانایی غنی‌سازی اورانیوم را با وجود عقب‌گردهایی که مقامات جمهوری اسلامی علت آن را «خراب‌کاری‌» می‌دانند، بازسازی کرده و گسترش دهد.

تسهیلات جدید که تحلیلگران این مرکز برای اولین بار در ماه دسامبر امسال برای «نیویورک تایمز» افشا کردند، درست در جنوب تاسیسات موجود در نطنز واقع شده است، و در اعماق یک کوه در حال ساخته‌شدن است تا از دید ماهواره‌ها و حملات هوایی در امان باشد.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران از ابزارهای هوش مصنوعی ساخت شرکت نظارتی مشهور «اوربیتال اینسایت» کمک گرفتند تا مسیر رفت و آمد کارگران ساخت و ساز را در این محل ردیابی کنند. آن‌ها دریافتند که می‌توانند مسیر نیروهای کار مرتبط با انفجار سال گذشته در نطنز و موارد مربوط به حفاری و ساخت و ساز سالن جدید را ردیابی کنند.

آلیسون پوچیونی، پژوهشگر «مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی»، گفت: «تجزیه و تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به طور دقیق‌تری بدانیم که کارگران در چه زمانی کجا بوده‌اند.»

به تشخیص محققان، ایران سال گذشته بین 30 آگوست تا 14 سپتامبر ساخت و ساز در سایت جدید را آغاز کرده است، و طی سه ماه، تردد وسایل نقلیه را در این محل نه برابر شده است، که «این نشان‌دهنده افزایش قابل توجه فعالیت» در این سایت‌ها است. این گزارش نشان می‌دهد که هوش مصنوعی نقش مهمی در تجزیه و تحلیل داده‌ها ایفا می‌کند.

برنامه شناسایی اشیاء «اوربیتال اینسایت»، با برداشتن 84 تصویر ماهواره‌ای از وسایل نقلیه در حال حرکت در محل بین ماه مه 2018 و مه 2021، اطلاعات جالبی درباره فعالیت‌های فعلی و آینده تاسیسات هسته‌ای نطنز ارائه کرده است.

العربیه به نقل از این وبسایت نوشت؛ تردد وسایل نقلیه به طور خاص در پارکینگ خارج از سایت اصلی نطنز، و همچنین در تاسیسات پشتیبانی ساختمان جنوبی نطنز ردیابی شده است، که نشان می‌دهد وسایل نقلیه در هر سایت ارتباط مستقیمی با عملیات یا فعالیت‌های ساختمانی در آن محل دارند. به گفته پژوهشگران، حرکت این وسایل نقلیه در بهار کاهش یافته است.

پوچیونی گفت که ساخت سالن جدید نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی «سخت تلاش می‌کند تا توانایی غنی‌سازی هسته‌ای خود را حفظ کند» و «در حال تقویت توانایی‌های تسلیحات هسته‌ای خود است».

این کارشناس افزود: «با وجود این حجم تصاویر ماهواره‌ای، و سایر منابع داده‌های مفید مانند پست‌های رسانه‌های اجتماعی و داده‌های تلفنی و غیره‌، هوش مصنوعی نقش فزاینده‌ای در کمک به تحلیلگران برای دست یافتن به نتایجی خواهد داشت که بدون آن غیرممکن است. در مجموع، من فکر می‌کنم که هوش مصنوعی ابزاری عالی است.»

جیمز کرافورد، که شرکت «اوربیتال اینسایت» را در سال 2014 تأسیس کرد، گفت که ظهور ناگهانی شرکت‌های جدید تصویربرداری ماهواره‌ای مانند «پلَنِت» و رشد چشمگیر منابع داده ماهواره‌ای، انگیزه وی برای تاسیس این شرکت بوده است.