محکومیت بانک مرکزی جمهوری اسلامی و 12 بانک دیگر به جرم 1.3 میلیارد دلار پولشویی در بحرین

0
241

علی بن فضل البوعینین، دادستان بحرین گفت که دادگاه عالی جنایی این کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی به‌همراه چند بانک دیگر از جمله بانک بحرینی «المستقبل» و 6 مقام مسئول این بانک را در رابطه با پولشویی به نفع جمهوری اسلامی محکوم کرده است.

دادستان بحرین، پنج‌شنبه 7 مرداد، تاکید کرد که پنج نفر از مسئولان بانک المستقبل هر کدام به 10 سال زندان و متهم ردیف ششم به 5 سال حبس محکوم شده و هر یک از آنها به پرداخت یک میلیون دینار بحرینی نیز جریمه شدند.

به گزارش روزنامه بحرینی «الوطن» و به نقل از دادستان این کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی و دیگر بانک‌ها نیز هر کدام یک میلیون دینار بحرینی جریمه شده و همچنین تمام نقل و انتقالات مالی آنها از جمله 148.071 میلیون دلار، 967.97 میلیون یورو، 53.36 میلیون درهم امارات و 235.93 میلیارد ریال ایران نیز مصادره شدند.

پیشتر دادستانی بحرین از کشف یک عملیات پیچیده و بزرگ پولشویی به ارزش میلیاردها دلار توسط بانک المستقبل این کشور و دو بانک «ملی» و «صادرات» جمهوری اسلامی گزارش داده بود و گفته بود که این پولشویی برای برخی طرف‌های وابسته به جمهوری اسلامی از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی انجام گرفته است.

بنا به تحقیقات دادستانی بحرین، بانک مرکزی جمهوری اسلامی از بانک المستقبل بحرین خواسته بود که در نقل و انتقالات مالی از یک سازوکار خاص جهت پنهان‌ماندن مبدا و مقصد اموال و میزان معاملات با هدف دور زدن تحریم‌ها و حمایت مالی تروریسم استفاده کند.

العربیه به نقل از این روزنامه نوشت؛ که مسئولان بانک المستقبل به همراه مقامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی از طریق بکارگیری این سازوکار ناشناخته، بیش از 1.3 میلیارد دلار را ارسال و تحویل گرفتند و یکی از بزرگترین عملیات پولشویی بانکی را انجام دادند.

دادستانی بحرین اعلام کرده که تحقیقات درباره دیگر اقدامات بانک المستقبل و بانک‌های ایرانی در رابطه با تخلف از قوانین بانکداری بین‌المللی در جریان است که احتمال محکومیت افراد و نهادهای دیگر مرتبط با ایران وجود دارد.